Wat ons beweegt

De bereikbaarheid in Nederland staat steeds meer onder druk. We verwachten dat de komende 20 jaar het aantal inwoners in Nederland met 2 miljoen toeneemt. Inwoners die allemaal ergens gaan wonen, werken en recreëren. Ook de logistiek groeit: de groei zorgt ook voor meer goederenstromen, meer stadslogistiek en de verstedelijkingsopgave genereert extra logistieke bouwstromen.

Dit vraagt om een strategie waarbij de kracht en voordelen van het ov, fietsen, lopen, de auto en deelmobiliteit optimaal benut worden. In de stad én daarbuiten, en voor iedereen. Met een goede samenwerking tussen overheden, vervoersregio’s en marktpartijen. En precies dát is waar APPM bij helpt. We inspireren en komen met verfrissende ideeën om onze bereikbaarheid te verbeteren. We verkennen oplossingen, vertalen deze naar concrete plannen en zetten de benodigde samenwerkingsverbanden op. Zo maken we samen Nederland mooier en duurzaam bereikbaar.

Thema's

aanleg en beheer

De waterinfrastructuur – ons stelsel van rivieren, kanalen en meren – staan met elkaar in verbinding via dijken, sluizen en duikers. Versterking, vernieuwen en onderhoud van deze natte infrastructuur is nodig voor een betrouwbaar en veilig watersysteem. 

In een steeds schaarse ruimte zijn steeds complexere technische oplossingen nodig. Het aantal betrokken stakeholders neemt snel toe. Dat maakt het werken aan onze waterinfrastructuur uitdagend. Samenwerking tussen markt en overheid, verbinding met de omgeving en oog voor de plek bieden daarin perspectief.

Dat is wat APPM doet. We brengen brede kennis, relevant netwerk van bestuurders tot praktijk en jarenlange ervaringen in het realiseren van waterinfrastructuur. We adviseren en leiden projecten van plan, tot realiseren en beheer. We adviseren over contracten, aanbestedingsstrategieën en besluitvorming. En we vullen IPM-rollen in. Zo geven we richting aan en nemen we de leiding in complexe waterinfrastructuur projecten. 

Stedelijke bereikbaarheid

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

aanleg en beheer

De waterinfrastructuur – ons stelsel van rivieren, kanalen en meren – staan met elkaar in verbinding via dijken, sluizen en duikers. Versterking, vernieuwen en onderhoud van deze natte infrastructuur is nodig voor een betrouwbaar en veilig watersysteem. 

In een steeds schaarse ruimte zijn steeds complexere technische oplossingen nodig. Het aantal betrokken stakeholders neemt snel toe. Dat maakt het werken aan onze waterinfrastructuur uitdagend. Samenwerking tussen markt en overheid, verbinding met de omgeving en oog voor de plek bieden daarin perspectief.

Dat is wat APPM doet. We brengen brede kennis, relevant netwerk van bestuurders tot praktijk en jarenlange ervaringen in het realiseren van waterinfrastructuur. We adviseren en leiden projecten van plan, tot realiseren en beheer. We adviseren over contracten, aanbestedingsstrategieën en besluitvorming. En we vullen IPM-rollen in. Zo geven we richting aan en nemen we de leiding in complexe waterinfrastructuur projecten. 

Stedelijke bereikbaarheid

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Knooppuntontwikkeling

Stations en ov-knooppunten zijn bij uitstek locaties waar reizigers aankomen, overstappen en doorreizen. Een station moet goed en aantrekkelijk bereikbaar zijn voor voetgangers, fietsers, bussen en auto’s. Op deze stedelijke hotspots willen mensen in toenemende mate verblijven, werken en wonen. Hierdoor wordt het station en het omliggende gebied meer en meer de nieuwe stadspoort, de entree tot de stad. Een goed station werkt als katalysator voor de ontwikkeling van het stationsgebied en de stad. Het is de plek waar woningbouw, stedelijke economie, mobiliteit en duurzaamheid samen komen.

De druk op stations en het omliggende gebied is groot, terwijl de ruimte beperkt is. Vanwege capaciteitsproblemen, een bereikbaarheidsknelpunt of een omliggende gebiedsontwikkeling vragen ov-knooppunten om aanpassing. Bij de ontwikkeling van is een veelheid aan stakeholders betrokken. Al deze stakeholders hebben een specifiek belang waar zij voor staan. Het gaat om verschillende ministeries, regionale vervoersautoriteiten in de vorm van provincies of vervoerregio’s, gemeenten, ProRail, NS Stations en vervoerders. Maar ook om vastgoedeigenaren, ontwikkelaars, omwonenden en reizigers die dagelijks gebruik maken van het station.

APPM’ers geven als onafhankelijk procesmanager, projectmanager of strategisch adviseur de ontwikkeling van het station en het omliggende gebied vorm. Een mooi station staat of valt met de wijze waarop partijen samenwerken. Wij kennen alle spelers en hun belangen. In een zorgvuldig proces geven wij al deze belangen een plekje. Daarbij werken we vanuit een passende governancestructuur. En vanuit onze ruime ervaring en inhoudelijke expertise zorgen wij dat de integraliteit van de opgave wordt vertaald in een integrale aanpak. In samenspraak met alle stakeholders werken wij aan perspectieven, inpassingsstudies, scenario’s, ontwikkelmodellen, businesscases en uiteindelijke de realisatie van knooppunten.

No items found.

Multimodale bereikbaarheid

Hoe houden we steden, regio’s en dorpen duurzaam bereikbaar en leefbaar, zonder dat het ten koste gaat van de schaarse ruimte? Dat vraagt om een strategie waarbij de kracht en voordelen van het ov, fietsen en lopen, de auto en deelmobiliteit optimaal benut en met elkaar verknoopt worden tot een samenhangend en efficiënt systeem. Met slimme maatregelen die uitnodigen tot een andere reiskeuze. Zoals een hoogwaardig ov-systeem met goede ketenvoorzieningen, goed bereikbare mobiliteitshubs om soepel over te stappen of herontwerp van het wegennet. 

Een samenhangende bereikbaarheidsstrategie legt de basis voor maatwerk op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Zo’n strategie is altijd gekoppeld aan andere grote opgaven zoals verstedelijking, economische ontwikkeling, energievraagstukken en verbeteren van de leefomgeving en het klimaat. We maken concreet wat principes als STOMP en Verminderen -Veranderen - Verduurzamen betekenen voor een toekomstvast, duurzaam, multimodaal en slim mobiliteitssysteem. APPMers overzien alle relevante thema’s en dragen zo bij aan creatieve oplossingen en het maken scherpe keuzes. We hebben verstand van de MIRT-systematiek en adaptieve ontwikkelstrategieën. We snappen hoe data en digitalisering in toenemende mate een rol spelen. We helpen overheden om complexe opgaven te vereenvoudigen en toekomstvaste keuzes te maken bij investeringsbeslissingen. In een interactief proces met alle betrokkenen komen de verschillende belangen evenwichtig in beeld en werken we aan gedragen oplossingen.

Multimodale Knoop Eindhoven
Multimodaal toekomstbeeld MRA
Adaptieve ontwikkelstrategie zuidelijke Randstad
MIRT-verkenning Binckhorst

Actieve mobiliteit: fietsen en lopen

Fietsen en lopen maakt de leefomgeving aantrekkelijker, de lucht schoner en mensen bovendien gezonder. Om de mobiliteitsgroei op te vangen, moeten we echt anders gaan reizen. Op een manier die minder ruimte gebruikt. Kostbare ruimte die ingezet kan worden voor andere stedelijke opgaven op het gebied van water, energie en groen. Fietsen en lopen zorgt voor prettige en toekomstbestendige steden met minder overlast door geluid of uitlaatgassen.  

Om deze actieve vormen van mobiliteit te stimuleren moeten we zorgen voor een andere inrichting van de openbare ruimte. Aantrekkelijke routes en een groenere omgeving verleiden mensen om zich vaker lopend of op de fiets verplaatsen. Van deur tot deur, of op weg naar ov en andere vervoersmiddelen. Met een goed netwerk van doorfietsroutes wordt verplaatsen op de (elektrische) fiets of speed pedelec comfortabel, snel en veilig.

APPMers nemen als kwartiermaker, programmamanager, procesmanager en adviseur initiatief in samenwerking en innovatie in de wereld van actieve mobiliteit. We adviseren nationaal, regionaal en lokaal over strategieën en vertalen (omgevings)visies in programma’s en concrete projecten. We maken mobiliteitsstrategieën bij gebiedsontwikkelingen waar de fietser en voetganger in een beweegvriendelijke leefomgeving op nummer één staan. Zo zorgen we voor mobiliteitsgeluk én een mooier en schoner Nederland!

Multimodaal toekomstbeeld MRA
Tour de Force
Metropolitane fietsroutes Zuid-Holland
Nationaal Toekomstbeeld Fiets

Hubs en knooppunten

Het mobiliteitssysteem van de toekomst combineert verschillende vormen van vervoer. Niet alleen van personen, maar ook voor bevoorrading en pakketdiensten. Goed doordachte mobiliteitshubs faciliteren soepele uitwisseling van lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelmobiliteit en de auto. Lokaal met kleinschalige wijkhubs en op grotere schaal met regionale hubs die functioneren als moderne stadspoorten.

De afgelopen jaren hebben gemeenten, provincies, vervoerregio’s en het Rijk hiervoor visies ontwikkeld. Nu is het tijd voor de stap tot realisatie. Dit vraagt uitvoeringskracht, exploitatiemodellen en samenwerkingsvormen tussen overheidslagen en marktpartijen. APPM kent de verschillende werelden en adviseert over ontwikkeling, realisatie en exploitatie van hubs.

Stations en ov-knooppunten zijn bij uitstek locaties waar reizigers aankomen, overstappen en doorreizen. Op deze stedelijke hotspots willen mensen verblijven, werken en wonen. De strijd om ruimte tussen vastgoedontwikkeling en verschillende vormen van mobiliteit vraagt om stevig procesmanagement. In samenspraak met alle stakeholders bouwen APPMers aan perspectieven, inpassingsstudies, scenario’s, ontwikkelmodellen, businesscases en uiteindelijke de realisatie van knooppunten. Steeds zoeken we naar een optimale invulling op basis van gezamenlijke belangen.

Deelmobiliteit en hubs Sluisbuurt Amsterdam
Regionale mobiliteitshubs Brainport
Ontwikkelplan Mobiliteitshubs Provincie Noord-Brabant
Mobiliteitsstrategie M4H

Openbaar vervoer en spoorinfrastructuur

Een onmisbare schakel bij de transitie naar duurzame mobiliteit is een uitstekende infrastructuur voor openbaar vervoer op wegen en spoor. In steden en tussen steden en dorpen is openbaar vervoer essentieel voor een goede bereikbaarheid. Verstedelijking en meer hoogwaardig openbaar vervoer zorgt voor een groeiend gebruik van het openbaar vervoer over weg en spoor, en daarmee ook de bijpassende hoogwaardige infrastructuur.

Door groeiend openbaar vervoer neemt de druk op infrastructuur toe – en dus de urgentie voor slimme investeringen/ Die groei vraagt om uitbreiding én slimme benutting van bestaande infrastructuur: rail, busbanen, kunstwerken, stations en knooppunten. Dat is geen eenvoudige opgave. Besluitvorming is complex, investeringen zijn fors, en uitvoering moet midden in drukke, gevoelige omgevingen. Goed samenspel tussen overheden en partijen is cruciaal.

APPM adviseert en leidt de processen voor de besluitvorming en realisatie van openbaar vervoer infrastructuur. Met kennis van bus, tram, metro en trein zorgen APPM’ers dat projecten verder komen. We brengen vervoerders, overheden en concessieverleners samen, kennen de MIRT-systematiek, regelgeving en werken in alle IPM-rollen. We organiseren besluitvorming, aanbesteding, realisatie én onderhoud. Zo bouwen we aan krachtig OV en een bereikbaar, duurzaam Nederland.

MIRT-verkenning Binckhorst
Uithoornlijn
Multimodale Knoop Eindhoven
MIRT-Verkenning OV verbinding Sloterdijk - Amsterdam Centrum

Hubs en deelmobiliteit

Goed doordachte mobiliteitshubs faciliteren soepele uitwisseling van lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelmobiliteit en de auto. Lokaal met kleinschalige wijkhubs en op grotere schaal met regionale hubs die functioneren als moderne stadspoorten waar mobiliteit, energie en voorzieningen bij elkaar komen. 

De afgelopen jaren hebben gemeenten, provincies, vervoerregio’s en het Rijk hiervoor visies ontwikkeld. Nu is het tijd voor de stap tot realisatie! Dit vraagt uitvoeringskracht, haalbare exploitatiemodellen en vernieuwende samenwerkingsvormen tussen overheidslagen en marktpartijen. Hubs worden in toenemende mate gecombineerd met woningbouw. Het is dan ook belangrijk om de processen van mobiliteit en gebiedsontwikkelingen goed te verbinden. APPM kent deze verschillende werelden en adviseert over ontwikkeling, realisatie en exploitatie van hubs.

De trend van bezit naar gebruik is in de markt van (elektrische) auto’s, scooters en (bak)fietsen goed zichtbaar. Deelmobiliteit biedt flexibiliteit om te reizen op de manier die op dat moment het beste past. En het efficiëntere gebruik van schaarse ruimte draagt bij aan een prettige leefomgeving. Toch is de praktijk weerbarstig. APPMers denken mee over een sluitend deelsysteem met voldoende (financiële) basis en (publieke) middelen om het rendabel te maken. Met een passende rolverdeling tussen markt en overheid. En met oog voor een aantrekkelijk én veilig product dat past in de openbare ruimte. 

APPM adviseert overheden en mobiliteitspartijen vanuit onze brede ervaring op het gebied van mobiliteit, verstedelijking en energievraagstukken. Met zicht op innovaties en  toekomstige ontwikkelingen én met verstand van de hedendaagse praktijk.

No items found.

Slimme en nieuwe mobiliteit

Innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en spelen in op specifieke wensen van individuele reizigers. Slimme ICT-toepassingen en zelfrijdende voertuigen bieden geweldige kansen. Binnen de steden vergroten deelconcepten en vraaggestuurd vervoer de keuzevrijheid. In rustiger gebieden vervangt kleinschalig flexibel vervoer op den duur op een slimme manier de lege bussen.

De trend van bezit naar gebruik van (elektrische) auto’s, scooters en bakfietsen is onmiskenbaar. Deelmobiliteit biedt flexibiliteit om te reizen op de manier die op dat moment het beste past. En het efficiëntere gebruik van schaarse ruimte draagt bij aan een prettige leefomgeving. Toch is de praktijk weerbarstig. APPMers denken mee over een sluitend systeem met voldoende basis om het rendabel te maken. Met een passende rolverdeling tussen markt en overheid. En met een goede balans tussen verleiden en verrommeling bestrijden.

APPM adviseert overheden en mobiliteitspartijen over vragen die innovaties met zich meebrengen. Dat doen we met een scherpe antenne voor toekomstige ontwikkelingen én met verstand van de hedendaagse praktijk.

Position Paper ‘Van bezit naar gebruik’
Deelfiets- en deelautobeleid Rotterdam
Rotterdamse route voor smart mobility
Regionaal Data Team Noord-Holland en Flevoland

Elektrisch vervoer

Mobiliteit is verantwoordelijk voor ruim een kwart van onze CO2-uitstoot. Elektrisch rijden maakt het verschil: het maakt steden schoner en de leefomgeving prettiger. Samen met opdrachtgevers werkt APPM aan versnelling en verbreding van elektrisch vervoer (EV).

Lees hier meer over dit werkveld.

No items found.
Wij willen Nederland mooier maken.

Met breed zicht op de fysieke leefomgeving en diep inhoudelijke kennis van de werkvelden zoeken we naar mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van onze ruimte. Als vanzelf zoeken we naar integrale oplossingen, in de hele keten van beleid, strategie, ontwikkeling en uitvoering.

Contact