Welke plannen hebben politieke partijen met bereikbaarheid?
We zijn nu al met zo’n 18 miljoen Nederlanders en dat aantal zal de komende jaren verder groeien. Al die inwoners hebben ruimte nodig om te wonen, werken en recreëren. En ook de logistiek groeit: denk aan toenemende goederenstromen en extra bouwverkeer. Hoe zijn de partijen van plan de bereikbaarheid op peil te houden in de stad en daarbuiten? Welke plannen hebben ze voor het ov, fietsen, lopen, autorijden, luchtvaart en deelmobiliteit?
Dit is de serie Rondje Den Haag, waarin APPM op een rij zet wat de plannen van de 15 grootste politieke partijen* zijn op de thema’s bereikbaarheid, energie & klimaat, land & water, infrastructuur en ruimte & wonen. Vandaag deel 1: bereikbaarheid.
Bekijk ook de overzichtsposter.
*Op basis van de Peilingwijzer van 17 september 2025. We behandelen de partijen in alfabetische volgorde.
BBB
Openbaar vervoer
- De Nedersaksenlijn moet snel worden gerealiseerd.
- Stimuleren van kleinschalige vormen van ov, zoals buurtbusjes, ov op afroep en deelvervoer. Ook voor mensen met een beperking moeten er toegankelijke opties zijn.
Voetgangers en fietsen
- Inzetten op slimme ontsluiting via wegen, buslijnen en fietsverbindingen om werken, wonen en ondernemen aantrekkelijk te houden.
Auto en wegen
- Totaalpakket aan verzorgingsplaatsen moet worden behouden: klassiek tanken, elektrisch laden en een winkel onder één dak.
- Wegen in het buitengebied moeten fatsoenlijkzijn en voldoende onderhouden.
- Verbindingen tussen steden, dorpen en buitengebied moeten zo veel mogelijk worden versterkt.
- Zero-emissiezones afschaffen.
Luchtvaart
- Schiphol blijft onmisbaar. Lelystad Airport krijgt bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik, op termijn onder voorwaarden commerciële vluchten mogelijk.
- Mogelijkheden onderzoeken om het vliegveld bij Den Helder de status van luchthaven van nationaal belang te geven.
Logistiek
- Versterking van logistieke en maritieme sector door havens de ruimte geven om zich te versterken.
- BBB verzet zich tegen maatregelen die bereikbaarheid van bedrijventerreinen ondermijnen.
CDA
Openbaar vervoer
- Investeren in robuust spoornetwerk, onder andere in de Lelylijn, Noord-Zuid-lijn en snelle internationale verbindingen(realisering ERTMS en hogesnelheidslijnen).
- Ov moet betaalbaar en toegankelijk zijn: niet te duur en toegankelijk voor senioren, jongeren en digitaal minder vaardige mensen.
- Ziekenhuizen, scholen en verenigingen moeten bereikbaar zijn met het ov (binnen en buiten de Randstad).
Auto en wegen
- Investeren in filebestrijding met slimme verkeerslichten en spitsmijdprogramma's.
- Tijd- en plaatsgebonden congestieheffing(heffing tijdens spits en op drukke plekken), opbrengsten gaan naar verbeteren van infrastructuur.
- Motorrijtuigenbelasting hervormen zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto door deze te heffen opvoertuig oppervlak i.p.v. gewicht.
Voetgangers en fietsen
- Inzetten op uitbreiding landelijk fietsplan(Tour de Force) gericht op uitbreiden van doorfietsroutes en fietssnelwegen.
- Fietsbeleid en fietssnelwegen moeten onderdeel worden van bespreking tussen Rijk en regio (en bijbehorende financiering).
Luchtvaart
- Krimp of groei van Schiphol is geel doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is.
- Commercieel gebruik Lelystad Airport alleen als voldaan is aan randvoorwaarden voor schoner en stiller vliegen en de problematiek rondom laagvliegroutes is opgelost.
Logistiek
- Europese investeringen in logistieke e-corridorsmet waterstof- en batterijtrucks, gekoppeld aan havens en economische regio's.
- Stimuleren vervoer over water en spoor en stimuleren ‘zero emissie'.
ChristenUnie
Openbaar vervoer
- Terugdraaien bezuinigingen in ov, 300 miljoen per jaar voor versterking aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.
- Nedersaksenlijn en Lelylijn moeten worden aangelegd.
- Investeren in spoorverdubbelingen, langere en bredere perrons, nieuwe keersporen en het verbeteren van de fundering van het spoor, zodat er meer en langere treinen kunnen gaan rijden.
- Landelijk netwerk frequente en snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.
- Structurele verbetering doelgroepenvervoer (inclusief leerlingenvervoer).
- Op elk station zijn ov-fietsen beschikbaar.
Voetgangers en fietsen
- Kwetsbare verkeersdeelnemers beter beschermen: jaarlijks 200 miljoen euro investeren in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur.
Auto en wegen
- Landsdelen beter verbinden, zoals bij knooppunt Hoevelaken, de A15 of A27. Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd.
- Motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto's.
- Introduceren kilometerprijs voor auto's, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats.
Luchtvaart
- Invoeren kerosineaccijns, afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.
Logistiek
- Productie van groene waterstof stimuleren met het oog op vrachtvervoer, inclusief zwaar wegtransport.
- Inzetten op verduurzaming van de binnenvaart door versneld in te zetten op innovatieve energieoplossingen zoals Zero Emission Service (batterijcontainers).
- Landelijk netwerk van overslaglocaties om duurzaam transport over water aantrekkelijker te maken.
D66
Openbaar vervoer
- Bezuinigingen op (regionaal) ov moeten worden teruggedraaid.
- Afspraken tussen het Rijk, provincies en gemeente voor de toegankelijkheid van het ov voor mensen met een fysieke beperking moeten snel mogelijk worden uitgevoerd.
- (Elektrische) fietsen en elektrische auto’s moet standaardonderdeel worden van het vervoersaanbod op ov-knooppunten.
- Betere aansluiting op het Europese hogesnelheidsnetwerk.
- Invoeren ‘Nederland-pas’: één voordelige kaart voor bus, tram metro, en trein - buiten de spits in heel Nederland.
Voetgangers en fietsen
- Meer en betere doorfietsroutes, meer fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor mensen met een specifieke behoefte.
Auto en wegen
- Rekeningrijden invoeren, rekening houdend met regio’s met weinig ov zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.
- Elektrisch rijden stimuleren met subsidies en belastingvoordelen.
Luchtvaart
- Vliegbelasting invoeren met verschillende belastingtarieven.
- Grens aan hoeveel vluchten mogen vertrekken vanaf Schiphol, als onderdeel van nieuwe regels over uitstoot, geluid, water en klimaat.
- Investeren in duurzame innovaties in de luchtvaart.
Logistiek
- Goederenvervoer via trein stimuleren, aansluiten bedrijventerreinen op het spoor.
DENK
Openbaar vervoer
- Substantiële investeringen in het ov voor beteredienstregelingen en verbindingen tussen treinen, metro's, trams en bussen.
- Stimuleren duurzame deelmobiliteit: gedeelde auto’s, scooters en e-steps.
- Korting op treintarieven en verhoging van de kans op zitplaatsen in de trein.
- Stevige lobby neerzetten om de internationale treinverbindingen beter op elkaar te laten aansluiten.
Voetgangers en fietsen
- Geen helmplicht voor fietsers, snorscooters en e-scooters.
Auto en wegen
- Terugdraaien accijnsverhoging op benzine en diesel.
- Het wegennetwerk uitbreiden.
- Geen rekeningrijden.
- Per direct 130 km/uur terug als maximumsnelheid, pilots met 140 km/uur waar dat kan.
- Tweedehandsmarkt elektrische auto’s stimuleren met subsidies.
- Verhogen van de gemeentelijke parkeertarieven moet in lijn zijn met de inflatie.
- Lagere belastingen en goedkopere verzekeringen voor taxibranche.
Luchtvaart
- Vliegtaks afschaffen, het intercontinentale lijnennetbehouden.
- Minder nadruk op transferpassagiers, meer op bestemmingspassagiers.
Logistiek
- Blijvend investeren in goederenvervoer over het spoor.
Forum voor Democratie
Openbaar vervoer
- Meer en langere treinen op drukke trajecten.
- Betere nachtverbindingen tussen grote steden.
- Terugbrengen verdwenen bushaltes in de regio.
- Strengere kaartcontroles om zwartrijders tegen te gaan, strenger handhaven stiltecoupé.
Voetgangers en fietsen
Auto en wegen
- Maximumsnelheid naar 130 km/uur, maximumsnelheid verhogen op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is.
- Trajectcontroles afschaffen, verlagen verkeersboetes naar een niveau onder Europees gemiddelde.
- Verlagen accijnzen, BPM afschaffen en verlagen bijtelling.
- Geen onderscheid brandstofsoort in wegenbelasting.
- Versnellen aanleg A8-A9, hernieuwd onderzoek naar aanleg van de A3 Amsterdam-Rotterdam.
Luchtvaart
- Nieuwe luchthaven bouwen in Noordzee, Schiphol tot die tijd verantwoord laten doorgroeien.
- Investeren in uitbreiden luchthavens Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Eelde. Openen Lelystad Airport.
- Afschaffen vliegbelasting.
- Binnenlandse of intra-Europese vluchten moeten gegarandeerd nooit worden verboden.
- Rookruimtes op luchthavens moeten worden hersteld binnen en buiten security zones.
Logistiek
- Geen Europees CO₂-emissiehandelssysteem.
- Onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aanpakken.
GroenLinks-PvdA
Openbaar vervoer
- Aanleggen Lelylijn en Nedersaksenlijn.
- Noord-Zuidlijn verlengen naar Schiphol en Hoofddorp.
- Toegankelijkheid van informatie over de reis en stations en ook haltes voor mensen met een handicap.
- Klimaatticket van 59 euro per maand naar Duits voorbeeld: iedereen kan in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van openbaar vervoer.
Voetgangers en fietsers
- Investeren in voetgangersinfrastructuur, snelle fietspaden in het binnen- en buitengebied, voldoende fietsenstallingen
- Helmplicht en leeftijdsgrens voor fatbike-bestuurders.
Auto en wegen
- Betalen naar gebruik invoeren voor automobilisten. Lager tarief voor regio’s waar mensen afhankelijk zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer
- Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan aanleg en onderhoud van wegen.
- Voor automobilisten wordt elektrisch de norm - vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen verkopen in Nederland. Leasesector naar 100% elektrische wagens.
Luchtvaart
- Luchtvaart verduurzamen door invoering van een CO₂-plafond en geluidsplafond – op weg naar een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.
- Accijns op kerosine en btw op vliegtickets.
Logistiek
- Scheepvaart vergroenen door met nationaal en internationaal beleid de overgang naar schone brandstoffen te stimuleren.
JA21
Openbaar vervoer
- Goede mix van trein, metro en lightrail, stads-, streek- en belbus.
- Extra investering van 0,04% van het BBP per jaar in het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer.
Voetgangers en fietsers
- Een in de wereld ongeëvenaarde infrastructuur voor de fiets.
Auto en wegen
- Verlaging van brandstofaccijnzen.
- Geen kilometerheffing, geen verbod op brandstofauto's.
Luchtvaart
- Vliegbelasting afschaffen.
- Geen krimp van Schiphol of andere luchthavens, commerciële vluchten op Lelystad Airport toestaan.
- Moderniseren van het luchtruim met kortere, directe routes en flexibel gebruik voor civiele en militaire vluchten.
- Verkeersveiligheid in de luchtvaart prioriteit gevendoor strenge regelgeving, moderne veiligheidssystemen en nauwe samenwerking tussen de overheid en de sector.
Logistiek
- Geen verplichte elektrificatie van zwaar transport- en bouwmaterieel.
- Geen lappendeken van milieuzones in steden.
- Onnodige regeldruk bij het verlenen van logistieke vergunningen afschaffen.
NSC
Openbaar vervoer
- Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie.
- Betaalbaar reizen voor jongeren met behoud van NS-jongerendagkaart.
- De regio buiten de Randstad bereikbaar houden, investeren in verbindingen tussen regio's.
- Nedersaksenlijn en Lelylijn aanleggen.
Voetgangers en fietsers
- Goede fietsroutes ontwikkelen tussen en binnen grote steden.
- Fietsenstallingen rond ov-knooppunten uitbreiden, meer ov-fietsen bij stations.
- Invoering van een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes.
Auto en wegen
- Auto betaalbaar houden, omdat er op het platteland vaak geen alternatief is.
Luchtvaart
- Het aantal korteafstandsvluchten (tot 750 km) vanaf Schiphol verminderen.
- Werken aan een hogere Europese ambitie voor het bijmengen van duurzame vliegtuigbrandstof in 2030.
Logistiek
- Versterken van het landelijk netwerk van binnenhavens en overslagfaciliteiten.
- Samen met de binnenvaartsector ontwikkelen van een ambitieus maar realistisch transitiepad naar het terugdringen van schadelijke emissies
Partij voor de Dieren
Openbaar vervoer
- De Lelylijn en de Nedersaksenlijn worden zo snel mogelijk aangelegd.
- Zorgen voor een nieuwe, snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.
- Meer ruimte voor het meenemen van de fiets in het ov.
- Investeren in meer ov-fietsen en ov-fietslocaties.
- Treinstations worden goed toegankelijk gemaakt voor ouderen, mensen met een beperking en fietsers.
- Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.
- In de treinen wordt het klassensysteem afgeschaft.
Voetgangers en fietsers
- Investeren in veilige en snelle fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes.
- Minder autoverkeer, meer ruimte voor voetgangers en (elektrische) fietsers.
- Fiscale stimulering van fietsen blijft behouden.
Auto en wegen
- Geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.
- De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur.
- Inzetten op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.
- Woonkernen worden zoveel mogelijk autovrij.
- Actief samenwerken met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.
Luchtvaart
- Schiphol halveert. Lelystad Airport en Vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.
- Verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waarde trein een goed alternatief is.
- Snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond voorde luchtvaart.
- Progressieve vliegtaks: de belasting wordt hoger naarmate je vaker en verder vliegt.
- Investeren in de omscholing van medewerkers in de luchtvaartsector.
Logistiek
- Invoeren accijns op scheepsbrandstof.
- De scheepvaart investeert in manieren om zuiniger te varen.
- Verbod op lozen giftige stoffen en op schadelijke ‘wegmengpraktijken’.
PVV
Openbaar vervoer
- NS en ProRail gaan samen in één groot Nederlands spoorbedrijf.
- NS moet bij haar kerntaak blijven: genoegtreinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden.
- Streek-ov behouden.
Voetgangers en fietsers
- Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes.
Auto en wegen
- Maximumsnelheid verhogen naar 140 km/h
- Geen verbod op de verkoop van brandstofauto's, niet verplicht elektrisch rijden
- Geen rekeningrijden, geen zero-emissiezones
- Brandstofaccijns verlagen.
Luchtvaart
- Schiphol mag groeien, Lelystad Airport zo snel mogelijk openen
- Geen verhogingen van de vliegtaks, geen verplichte bijmenging van biobrandstoffen
Logistiek
- Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart. Havens en kritieke infrastructuur moeten met een meerderheidsaandeel in publieke handen blijven.
SGP
Openbaar vervoer
- Aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.
- In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen.
- Nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord en Staphorst.
- Het Rijk ondersteunt provincies bij het opzetten van ‘vraaggestuurd’ vervoer in dunbevolkte gebieden.
- Gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.
Voetgangers en fietsers
- Onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van fiets van de zaak
- Aanleg snelfietsroutes stimuleren
Auto en wegen
- Investeren in aanpak van knooppunten: Hoevelaken en A1/A30, A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder.
- Langetermijnperspectief voor stimuleren van emissieloos rijden met als uitgangspunt techniek neutraliteit
- Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of een zuinige hybride.
- De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt.
Luchtvaart
- De vliegbelasting voor vluchten over langeafstand wordt verhoogd.
- Aantal vluchten op Schiphol moet eerder omlaag dan omhoog, zeker in de nachtelijke uren. Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.
- Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst.
- De geluidshinder voor omwonenden van Schipholmoet significant omlaag (stillere vliegtuigen, minder vluchten op bepaalde uren van de dag)
Logistiek
- Goederenvervoer via de binnenvaart stimuleren door betere benutting van vaarwegen en binnenhavens
- Investeren in aanleg beveiligde truckparkeerplaatsen en ligplaatsen voor binnenvaartschepen
- Europese afspraken over lange vrachtwagencombinaties
- Verduurzamen van de binnenvaart door vervanging van motoren en aanleg van bunkerplaatsen voor duurzame brandstoffen en stroom
SP
Openbaar vervoer
- NS en ProRail worden een publiek spoorbedrijf verantwoordelijk voor het hele spoorvervoer
- Investeren in bus en trein: Lelylijn, Maaslijn, Nedersaksenlijn.
- Heropenen stations en starten nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen en ’s avonds.
- Zorgen voor ov-hubs met publiek deelvervoer zoals ov-fietsen
- Trein aantrekkelijker maken dan korte vluchten, met betere verbindingen en betaalbare tickets.
- Gratis en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen; op weg daarnaartoe prijzen verlagen met 25% en een goedkoop maandabonnement invoeren (zoals het Duitsland-ticket).
- Stads- en streekvervoer gratis voor ouderen (65+), kinderen (12-), scholieren en mensen met een beperking.
Voetgangers en fietsers
- Investeren in veilige en comfortabele fiets-, en wandelinfrastructuur.
- Investeren in snelfietspaden, veilige fietsroutes en meer bewaakte stallingen.
- Veilig leren fietsen: budget voor fietslessen en-cursussen.
Auto en wegen
- Alle nieuwe auto’s uiterlijk 2035 emissievrij, onderzoeken hoe dit het best kan worden bereikt.
- Publiek netwerk laadpalen met transparante prijzen, geen verdienmodel voor bedrijven.
- MKB wordt ondersteund in verduurzamen bedrijfswagens.
- Geen rekeningrijden: autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.
- Geluidsnormen voor voertuigen worden strenger gehandhaafd.
Luchtvaart
- Verbod op vluchten onder de 500 km zodra de alternatieven goed geregeld zijn.
- Geen uitbreiding luchthavens: Lelystad blijft dicht, Schiphol krijgt geen nieuwe aanvliegroutes, hubfunctie van Schiphol wordt afgebouwd.
- Overlast verminderen door nachtvluchten stop te zetten.
- Synthetische kerosine wordt de norm, elektrisch taxiën verplicht, kerosinebelasting invoeren.
- Veelvliegerstaks: alleen frequente reizigers betalen extra.
Logistiek
- Binnenvaart stimuleren als alternatief voorvrachtwagens: verbeteren van vaarwegen en subsidies voor elektrisch of op waterstofvaren.
Volt
Openbaar vervoer
- Europese organisatie instellen om de spoorwegen te coördineren en knelpunten te onderzoeken.
- Verbeteren internationale boekingssystemen voor Europese spoorwegen: met één ticket de hele reis boeken.
- Versterken bestaande spoorlijnen tussenveelgebruikte routes zoals Den Haag-Frankfurt, Rotterdam-Berlijn en Amsterdam-Londen.
- Realisatie van de door de EU goedgekeurde spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen binnen het uitgebreide Trans-Europese Transport Netwerk (TEN-T).
- Investeren in de aanleg van busstroken op de snelweg op drukke plekken waar de trein geen alternatief is.
- Nieuwe oplossingen voor deur-tot-deurvervoer subsidiëren op plekken met te weinig haltes of dienstregelingen, zoals openbaar vervoer op aanvraag .
- Ov en deelvervoer beter op elkaar afstemmen in samenwerking met provincies en vervoersregio’s.
Voetgangers en fietsers
- Investeren in een betere fietsinfrastructuur om snel en veilig langere afstanden af te leggen.
Auto en wegen
- Alle zakelijke leaseauto's vanaf 2030 emissievrij.
- Verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstoffen gebruiken vanaf 2030.
- Tweedehandsmarkt in zero-emissievoertuigen stimuleren.
- Vervangen van de motorrijtuigenbelasting op auto's, bestelauto's en vrachtwagens door 'pay-as-you-go'.
Luchtvaart
- Schiphol faciliteert vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar en Luchthaven Lelystad blijft gesloten.
- Fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km) verbieden.
- Vliegbelasting verhogen en inzetten op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class).
- Onderzoeken of een systeem op basis van daadwerkelijke CO₂-uitstoot per vlucht uitvoerbaar is.
- Inzetten op onderzoek naar nucleaire voortstuwing van vrachtschepen.
Logistiek
- Goed georganiseerd goederenvervoer per spoor om het goederenvervoer over de weg te verminderen.
- Scheepvaartbelasting op basis van NOx- enCO₂-uitstoot.
VVD
Openbaar vervoer
- Verbeteren van de bereikbaarheid van de regio's, verkorten van reistijden van en naar de Randstad.
- Open toegang tot het spoorsysteem verbeteren en ERTMS zo snel mogelijk uitrollen (Europese standaard voor digitaletreinbeveiliging en verkeersmanagement).
- NS strenger houden aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.
Voetgangers en fietsers
- Helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes.
Auto en wegen
- Inzetten op betaalbaarheid elektrisch rijden, tweedehandsmarkt stimuleren.
- Verlagen van accijns op brandstof
Luchtvaart
- Schiphol mag aantal jaarlijkse vliegbewegingen uitbreiden.
- Lelystad Airport openen voor zowel defensie- als burgerluchtvaart.
- Regionale luchthavens in Eelde en Maastricht krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen.
- Speelveld voor Schiphol gelijk houden ten opzichte van Europese concurrenten.
- Geen nieuwe of hogere vliegbelasting.
- Inzetten op innovatie om geluidshinder tegen te gaan.