27
October
2025

Rondje Den Haag deel 5: infrastructuur

27
Oct
2025

Welke plannen hebben politieke partijen met infrastructuur?

Verstedelijking, energietransitie, klimaatverandering en veroudering zorgen voor een toenemende druk op onze infrastructuur. Dit vraagt om renovatie en vervanging van het bestaande. En om gerichte uitbreiding met nieuwe infrastructuur. Schaarse ruimte en toenemende maatschappelijke druk maken het vraagstuk nog complexer. Welke keuzes maken politieke partijen hierin? Welke plannen hebben ze om de infrastructuur van Nederland op peil te houden en te verbeteren?

Dit is de serie Rondje Den Haag, waarin APPM op een rij zet wat de plannen van de 15 grootste politieke partijen* zijn op de thema’s bereikbaarheid, energie & klimaat, land & water, infrastructuur en ruimte & wonen. Vandaag het vijfde en laatste deel: infrastructuur.

Bekijk ook de overzichtsposter.

*Op basis van de Peilingwijzer van 17 september 2025. We behandelen de partijen in alfabetische volgorde.

BBB

  • Infrastructuurprojecten met aantoonbare potentie voor economische groei, woningbouw of strategische spreiding prioriteit geven in financiering en uitvoering.
  • Nedersaksenlijn snel realiseren.
  • Infrastructuur goed onderhouden en blijven inspelen op vrachtwagens.
  • Belangrijke infrastructuurprojecten met strategische militaire mobiliteitsvoordelen benutten en expliciet meetellen in NAVO-verplichtingen voor defensie-uitgaven aan infrastructuur.
  • Hernieuwde investeringen in regionale én landelijke infrastructuur, in onder meer bruggen, spoorlijnen en knooppunten.

CDA

  • Onderhoud, vervanging en renovatie van bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen vereist investeringen in de basis.
  • Investeren in robuust spoornetwerk, (Lelylijn, Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen).
  • Investeren in nieuwe infrastructuur, beginnen met projecten die militair, maatschappelijk en economisch van belang zijn (dual use).
  • Over grenzen samenwerken om infrastructuur en logistiek toekomstbestendig te maken.

ChristenUnie

  • Investeren in het wegwerken van achterstallig onderhoud aan het spoor- en vaarwegennet.
  • Achterstallig onderhoud sluizen en bruggen inlopen.
  • 17 gepauzeerde projecten (snelwegen) alsnog uitvoeren.
  • NAVO-afspraak nakomen om 1,5% te investeren in infrastructuur die ook defensie ten goede komt.
  • Nedersaksenlijn en Lelylijn  aanleggen.
  • Landsdelen beter verbinden, zoals bij knooppunt Hoevelaken, de A15 of A27.

D66

  • Extra geld vrijmaken voor mobiliteitsfonds zodat er meer geld is voor beheer en onderhoud en nieuwe infrastructuur.
  • Investeren in infrastructuur die nog ontbreekt, met name op het spoor; sterk inzetten op duurzaamheid en multimodaal goederenvervoer.
  • NAVO‑afspraak nakomen om te investeren in de kritieke infrastructuur.
  • Meer en betere doorfietsroutes.

DENK

  • Geen informatie

Forum voor Democratie

  • Snelwegen verbreden en het openbaar vervoer intensiveren om het fileprobleem aan te pakken.
  • Aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9 versnellen. Van de N35 een volwaardige snelweg maken.

GroenLinks-PvdA

  • Elektrificeren van alle spoorlijnen in Nederland en investeren in voorzieningen en werkgelegenheid in de buurt
  • Energieversnelwet zodat vergunningen voor kritieke energie infrastructuur eerder kunnen worden afgegeven (denk aan verdeelstations en stroomkabels).
  • Elektrische infrastructuur krijgt voorrang bij stikstof ruimte keuzes.
  • Onafhankelijke Europese defensie-industrie bouwen via de gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van wapensystemen, diensten en infrastructuur.
  • Aanleggen Lelylijn en Nedersaksenlijn.
  • Noord-Zuidlijn verlengen naar Schiphol en Hoofddorp.

JA21

  • Investering van zo'n 0,5% van het BBP om de V&R-taak te voltooien: vervanging en reparatie van van viaducten, tunnels, sluizen, bruggen, wegen, spoorwegen en slagbomen.
  • Bescherming van vitale infrastructuur en maritieme aanvoerroutes is voor Nederland als logistiek knooppunt van levensbelang.
  • Extra middelen naar Marechausse voor  infrastructuurbescherming.

NSC

  • Verkennen van mogelijkheid om gepauzeerde projecten te hervatten, zoals de N50, N35, A1/A28 Hoevelaken en de verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol.
  • Ruimte creëren voor een alternatief voor verbreding A27 bij Amelisweerd.
  • Nedersaksenlijn en Lelylijn aanleggen.
  • Goede fietsroutes ontwikkelen tussen en binnen grote steden.

Partij voor de Dieren

  • Geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.
  • Bermen van wegen en stroken langs het spoor en overige infrastructuur worden zo natuurlijk mogelijk ingericht en het maaibeleid wordt daarop aangepast, waarbij maximaal rekening wordt gehouden met dieren en planten.
  • Lelylijn en de Nedersaksenlijn zo snel mogelijk aanleggen.
  • Minder autoverkeer, meer ruimte voor voetgangers en (elektrische) fietsers.
  • Investeren in veilige en snelle fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes.

PVV

  • Havens en andere kritieke infrastructuur moeten altijd met een meerderheidsaandeel in Nederlandse (publieke) handen blijven.
  • Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen.

SGP

  • Investeren in nieuwe aanlegprojecten, zoals aanpak van de knooppunt Hoevelaken en A1/A30, verbreding van de A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder.
  • Snel in beeld brengen wat de kritieke schakels in onze infrastructuur zijn voor transport van defensiematerieel, zodat beschikbare (Europese) middelen hiervoor snel en gericht ingezet kunnen worden.
  • Meer investeringen in vaarwegen.
  • Achterstallig onderhoud sluizen en bruggen aanpakken.
  • Aanleg Nedersaksenlijn doorzetten.
  • Lelylijn: variant ‘opwaardering bestaand spoor’ meenemen.
  • Aanleg snelfietsroutes stimuleren.

SP

  • Groot infrastructureel investeringsplan doorvoeren: procedures versnellen voor de bouw van woningen, de energievoorziening, het spoor en de drinkwatervoorziening.
  • Investeren in verdediging tegen aanvallen op kritieke infrastructuur, zoals energie en watervoorziening.
  • Investeren in bus en trein: Lelylijn, Maaslijn, Nedersaksenlijn.
  • Investeren in snelfietspaden en veilige fietsroutes.

Volt

  • Vervangen van spoorwegovergangen door bruggen en tunnels om doorstroming en veiligheid te vergroten.
  • Elektrificatie van de noordelijke zijlijnen met 25 kV AC, zodat dieseltreinen vervangen kunnen worden door elektrische treinen.
  • Versterken bestaande spoorlijnen tussen veelgebruikte routes zoals Den Haag-Frankfurt, Rotterdam-Berlijn en Amsterdam-Londen.
  • Realisatie van de door de EU goedgekeurde spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen.
  • Investeren in aanleg en herstel van infrastructuur in grensregio's om grensoverschrijdend reizen te vergemakkelijken.
  • Investeren in een betere fietsinfrastructuur om snel en veilig langere afstanden af te leggen.
  • Investeren in onderzoek naar veelbelovende technologieën en innovaties voor het vervoer van de toekomst.

VVD

  • Investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur, zodat we nieuwe wegen aan kunnen leggen en bestaande wegen goed kunnen onderhouden.
  • Doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.
  • Onderzoeken inzetbaarheid kunstmatige intelligentie om de doorstroom van verkeer te verbeteren.
  • Verlengen van de Noord-Zuidlijn.
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van de regio's, verkorten van reistijden van en naar de Randstad.
  • Het Rijk investeert samen met provincies en gemeenten in de benodigde weg- en ov-infrastructuur om nieuwe woonwijken te ontsluiten.
  • Open toegang tot het spoorsysteem verbeteren en ERTMS zo snel mogelijk uitrollen (Europese standaard voor digitale treinbeveiliging en verkeersmanagement).
  • Bruggen en wegen versterken zodat zwaar militair materieel zich snel kan verplaatsen.

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

Meer lezen over hoe wij Nederland mooier maken?

Bekijk gerelateerde artikelen hieronder
Contact