In de toekomst kan het een dagelijks comfort voor chauffeurs worden. Sneller groen licht voor vrachtwagens als ze in konvooi rijden. Mogelijk gemaakt dankzij een nieuwe app ‘GreenFlow For Trucks’. Tijdens de Experience Week Connected Transport van 1 tot en met 5 oktober werden de eerste succesvolle testritten verreden. Op maandag vond een kick off plaats bij het Albert Heijn distributiecentrum in Tilburg met vervoerders Cornelissen en Peter Appel. Op woensdag reden drie trucks van het Helmondse transportbedrijf Van den Broek Logistics ‘in een treintje’, in samenwerking met Dynniq langs de iVRI’s om aan te tonen dat het werkt.
APPMer Anne Diepenbroek verzorgde de coördinatie van twee events tijdens de Experience Week. Deze week werd onder leiding van Rijkswaterstaat en het Ministerie van IenW georganiseerd. De twee dagen, waar de link tussen connected transport en verkeersmanagement centraal stond, werden gefaciliteerd door de gemeenten Tilburg en Helmond. De wekker van Anne en collega APPMer Annelijn ging op maandag eerder dan normaal af. Net als de werkdag van chauffeurs, startte de kick off ontbijt bijeenkomst in Tilburg vroeg in de ochtend. In Helmond werden na de spits, in de ochtend, verschillende testrondes gereden en na aankomst op de Automotive campus namen de gasten deel aan de Ronde Tafel bijeenkomst.
Anne: “We hadden een korte aanlooptijd om alles letterlijk op de rit te krijgen. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Succesvolle testritten, enthousiaste chauffeurs en deelnemers en veel zichtbaarheid in de media.” Net voor de zomer is gestart met de voorbereidingen. Van het opstellen van het programma, afstemming met alle betrokken (publieke en private) partijen, tot het draaiboek, gastenlijst, uitnodiging en het communicatie en PR traject. Dit alles in nauwe samenwerking met het programma- en communicatieteam en de collega’s bij de gemeenten en SmartwayZ.NL.
De ‘Greenflow For Trucks’ app van het Amersfoortse hightechbureau Dynniq communiceert met intelligente verkeerslichten (iVRI). Als een konvooi van drie trucks een iVRI nadert wordt automatisch een priortiteitsaanvraag gedaan. De iVRI bepaalt in welke mate deze prioriteit kan worden toegekend, rekening houdend met het aanbod van alle overige verkeer. Anne: “De technologie zorgt voor een betere doorstroming en scheelt brandstof. De schade voor het milieu wordt hierdoor beperkt. Een mooie stap voor de toekomst. Op basis van ACC (“automated cruise control”) technieken die al in een deel van de vrachtwagens zit.”
Op vrijdag 5 oktober vond de afsluitende bijeenkomst plaats op de Maasvlakte bij de ECT Terminal. Initiatiefnemers Rijkswaterstaat en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijken tevreden terug. Het is gelukt om in de praktijk de koppeling te maken tussen het plannen van het dagelijkse logistieke vervoer over de weg, konvooi rijden en de nieuwe slimme technieken langs de weg. Dit alles in samenwerking met de partners in de keten zoals verladers, vervoerders, havenbedrijven en de wegbeheerders.
Bij Van den Broek in Helmond is directeur Van Rooij al jaren enthousiast. “Onze wens is dat dit soort techniek in heel Europa wordt uitgerold en standaard in de boordcomputer van trucks komt.” Zover zijn we helaas nog niet. Het komt er de komende jaren op aan of de enthousiaste voorlopers ook de andere partijen, die nu nog wat afwachtend zijn, kunnen aanjagen. Bovendien is het maken van afspraken over standaardisatie en het gezamenlijk doorleven van de keten van groot belang. Anne: “Het is wat mij betreft cruciaal dat betrokken partijen, zowel publiek als privaat, verantwoordelijkheid nemen om samen verder te blijven ontwikkelen.” Wanneer dit via een corridorbenadering en met open visie voor ieders belangen gebeurt, zien we in de toekomst ongetwijfeld meer vrachtwagens konvooi rijden over zowel de snelweg als in het stedelijke gebied.
We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met: