2
December
2020

Slim aanleggen van laadnetwerken: datagestuurd uitrollen

2
Dec
2020

Een belangrijke voorwaarde om de voordelen van elektrisch rijden te kunnen blijven benutten is een gedegen netwerk van laadpunten. Samen met ingenieursbureau NNTS ontwikkelt APPM de evAtlas: een tool die inzicht in geeft in de behoefte, de bezetting en het gebruik van het laadnetwerk in een stad of regio. De gemeente ’s-Hertogenbosch maakte als eerst gebruik van de tool.

De gemeente ‘s-Hertogenbosch startte vorig jaar met het maken van de prognose van het aantal laadpunten die in de toekomst nodig zijn. Een belangrijke pijler is dat de gemeente zelf controle behoudt over de locaties waar de laadpunten geplaatst worden. Door vroeg in het proces afspraken te maken over controle, veilig data delen en eigendom van gegevens, wordt de basis gelegd voor een gedegen plan.

 

Wensen van de stad

De gemeente kan er zelf voor zorgen dat de doorgevoerde voorstellen goed aansluiten bij de wensen van de stad. Is er behoefte aan het klusteren van laadpalen? Moeten er in een historische binnenstad wel overal laadpalen staan of bieden openbare garages rondom winkelgebied kansen? Hoeveel vraag is er naar elektriciteit op bepaalde momenten in een buurt of wijk? Wanneer is het tijd om een extra paal te plaatsen? Door beleidswensen en inzicht op basis van data vinden we het antwoord.

Datagestuurd

Om elektrisch rijden te laten groeien, is laden dus cruciaal. Het is mogelijk om het laadnetwerk in een stad of gemeente op het juiste tempo uit te rollen. Dat wordt data-gestuurd genoemd. Tot voor kort was een publiek laadpunt realiseren een vraag-gestuurd proces. Dit betekent dat er op basis van vraag van bedrijven of inwoners nieuwe laadpunten worden geplaatst. Een tijdrovend en vraag gestuurd proces: de vraag komt hier namelijk vanuit bedrijven en inwoners. Door dit proces voor te zijn en de behoefte vooraf te kennen, houdt een gemeente het juiste uitrol-tempo aan.

 

Tijdelijk of langdurig gebruik?

De evAtlas biedt de mogelijkheid tot zowel tijdelijk als langdurig gebruik. De gemeente ’s-Hertogenbosch koos ervoor om de tooltijdelijk te gebruiken om per buurt een gewenste inrichting te maken. De evAtlas biedt inmiddels ook een functionaliteit waarmee laadpunten beheerd kunnen worden. In het systeem kan worden aangegeven wat de status is van laadpunten. Wanneer een nieuw laadpunt gerealiseerd is, verwerkt de tool dit meteen en past het de prognose aan. Ook zal de evAtlas constant geüpdatet worden, zodat bij langdurig gebruik gemeenten constant inzicht hebben in de meest actuele laaddruk van de laadpalen in hun netwerk.

Meer horen en lezen over het data-gestuurd uitrollen van laadinfrastructuur? Luister onze podcast over laadinfrastructuur via Spotify of Soundcloud en bekijk onderstaande artikelen:

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

Meer lezen over hoe wij Nederland mooier maken?

Bekijk gerelateerde artikelen hieronder
Contact