TERUG NAAR HET OVERZICHT
18
May
2020

Webinar | Openbaar vervoer in Nederland: het post-corona tijdperk

Foto
Artikel

Schrijf je hier direct in voor het webinar

Openbaar vervoer, een collectieve manier om ons te verplaatsen. De afgelopen jaren lag de focus op het organiseren van aantrekkelijk, betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig OV. De ruggengraat voor regionale en nationale bereikbaarheid, maar ook voor de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem in Nederland. Hoe anders is het reizen nu? De trein is even geen uitje en aangezien we (waar mogelijk) thuiswerken is er nauwelijks woon-werkverkeer. Het OV is bestemd voor mensen met cruciale beroepen. Wie gebruik maakt van het OV, moet de stickers volgen, 1.5 meter afstand houden, (op korte termijn) voorzien van een mondkapje.

We zien daardoor een herwaardering van de auto. Iedereen in zijn of haar eigen omgeving, veilig, zonder mondkapje en zonder kans op besmetting. Aanbieders van deelauto’s zien het aantal verhuringen ook toenemen; huurders zijn veelal mensen die eerder met het OV reisden. Waar het OV gebruik nog fors achterblijft, zien we de drukte op de wegen toenemen. In China is de congestie in en rond de steden gedurende de spitsperiodes inmiddels met zo’n 20% toegenomen, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.  

Gelukkig nemen ook andere, meer duurzame, gezondere en ruimte-effectievere manieren van verplaatsen toe. We fietsen en lopen meer, zowel recreatief als werk-gerelateerd. We waarderen de nabijheid van natuur, ruimte, buiten zijn en genieten van de kwaliteitsverbetering die minder automobiliteit in onze steden met zich meebrengt.

En toch is het niet te verwachten dat deze tussentijd blijvend is. Op (onvoorspelbare) termijn zullen we weer naar kantoor of school willen reizen, of in een andere omgeving recreëren. Want hoewel we massaal de voordelen van thuiswerken hebben ervaren, zullen we in de toekomst elkaar weer meer willen ontmoeten.

De toekomst

Alhoewel op dit moment ontzettend belangrijk, gaan duidelijke bestickering en eenduidige looproutes ons niet helpen een nieuwe balans te vinden in het gebruik van vervoersmiddelen. Deze tussentijd is echter wél het uitgelezen moment om verder te denken. Wat kunnen we nu leren om in de toekomst ons mobiliteitssysteem duurzaam in te richten? Hoe zetten we de veranderingen door die pre-corona waren ingezet?

De afgelopen vijf jaar steeg het gebruik van OV, met name in stedelijke regio’s. Zet deze trend door? Blijven we een groei zien in autoluwe steden? Of herwint de auto terrein? En blijven de vertrokken OV gebruikers thuis werken, of fietsen? Hoe kunnen we flatten the curve ook in het OV volhouden, zodat de topdrukte in de spits verleden tijd blijft? En gaan we nu een verschuiving zien van investeren in capaciteit naar investeren in kwaliteit?

Interessante vragen, die door experts vanuit verschillende invalshoeken worden besproken tijdens dit webinar:

Openbaar vervoer in Nederland: het post-corona tijdperk

Wanneer:

28 mei, 10.30u - 11.30u

Experts: 

  • Joost Mortier - directeur 9292
  • Manu Lageirse - commercieel directeur Connexxion
  • Niels van Oort - directeur Smart Public Transport Lab TU Delft
  • Wilko Mol - directeur OV bureau Groningen-Drenthe
  • Erik van der Kooij - strategisch adviseur mobiliteit APPM

Moderator:

  • Peter Krumm - managing consultant mobiliteit APPM

Schrijf je hier in! 

Foto
Artikel