TERUG NAAR HET OVERZICHT
13
December
2018

Nieuwe krijtlijnen voor een revolutie in het doelgroepenvervoer

Marten
Westeneng
Foto
Artikel
Blogserie ‘de onzekere wereld van het doelgroepenvervoer’ door Marten Westeneng

In deel 3 van de blogserie passeerden een aantal vrolijke dromen. Maar met dromen alleen komen we er niet. Als de dag aanbreekt is er geen tijd meer voor verder dromen. Het komt aan op actie. In deel 4 van deze blogserie daarom: nieuwe krijtlijnen voor een revolutie in het doelgroepenvervoer. Het zijn slechts krijtlijnen, omdat ik de tekening voor deze revolutie graag gezamenlijk wil inkleuren. Kleur je mee naar de nieuwe maat voor de toekomst?

Krijtlijn 1: Doelgroepenvervoer in traditionele vorm heeft geen toekomst
Voordat een revolutie begint is er overeenstemming nodig dat de traditionele vorm geen toekomst heeft. Vanuit dat uitgangspunt ontstaat er urgentie tot vernieuwen. Er zijn legio redenen voor. Deel 1 en deel 2 van deze blogserie vertelt het waarom. Daarom is beginnen met een krijtlijnenschets genoeg.

Krijtlijn 2: Behoefte en reispatronen van de reiziger in kaart
Vervoer van de doelgroepenreiziger van A naar B heeft een motief. Inzicht in behoefte en reispatronen van de reiziger is nodig om te bepalen wat de reiziger in de toekomst nodig heeft. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Alleen op basis van inzicht en overzicht kunnen we verder gaan schetsen. Dat vraagt om een aanpak gericht op de regionale reiziger met diens kenmerken. Dat is tenslotte degene waarvoor jij het allemaal doet. Hoe zelfredzaam is een doelgroepenreiziger? Welke andere mogelijkheden zijn er binnen bereik? Tegen welke knelpunten loopt de reiziger nu aan?

Krijtlijn 3: Gebiedsgerichte kaarten op tafel
Wanneer behoeften en reispatronen op de kaart staan, ontstaat een veelkleurig beeld van de reiziger voor wie je het doet. Een insteek vanuit de ruimtelijke inrichting werpt een nieuw licht op het geheel. Waar liggen opgaven in het kader van leefbaarheid? Waar zijn dikke lijnen te ontwaren in de brei aan herkomsten en bestemmingen? En waar vallen opgaven voor openbaar vervoer en doelgroepenvervoer over elkaar heen? Welke bestaande knooppunten kunnen worden versterkt en welke nieuwe zijn gewenst? Met kaarten op tafel stellen we een nieuwe maat voor de toekomst en gaan we op zoek naar nieuwe zekerheden. Heb je ook al zin om open kaart te spelen?

Krijtlijn 4: Persoonsbudget
Zien we de bekostiging van het doelgroepenvervoer niet over het hoofd? Zeker niet. Deze volgt wat ons betreft na de inhoudelijke schets. Met een gebiedsgerichte aanpak verknopen we opgaven en ontstaan slimme, nieuwe financieringsbronnen. Wat betekent dat voor de doelgroepenvervoerreiziger? Dat hij wellicht een persoonsbudget heeft voor reizen, afhankelijk van zijn kenmerken? De opties liggen nog open. Spannend? Zeker! Revolutionair? Er ligt genoeg slims om al te gaan benutten.

De eerste krijtlijnen zijn gezet. Hoog tijd om verder te schetsen en in te gaan kleuren. Dat kunnen we niet zonder jou. Ga jij mee op weg naar deze revolutie in het doelgroepenvervoer? Ik ben benieuwd naar jouw dromen en krijtlijnen! Hoe zien die eruit?

Marten
Westeneng
Foto
Artikel
Blogserie ‘de onzekere wereld van het doelgroepenvervoer’ door Marten Westeneng