TERUG NAAR HET OVERZICHT
9
October
2019

Complexe dubbellaags onderdoorgang in Hilversum

Foto
Willem de Kam
Artikel
Dit artikel is van het Centrum Ondergronds Bouwen (COB), tekst: COB/Harry Bijl

In het centrum van Hilversum wordt een dubbellaags onderdoorgang onder het spoor aangelegd. Bovenop een nieuw aan te leggen auto-onderdoorgang wordt een fietsonderdoorgang aangelegd. De onderdoorgang is onderdeel van het project HOV In ’t Gooi, dat de provincie Noord-Holland realiseert in nauwe samenwerking met de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum en ProRail. Het project reikt van het centraal station in Hilversum tot Huizen. De aanname uit het ontwerptraject dat de twee verkeersstromen naast elkaar konden liggen, bleek in de praktijk zonder ingrijpende sloop niet haalbaar en leidde tot deze bijzondere constructie.

De voor de dubbellaags onderdoorgang benodigde diepte betekende meer lengte dan bij een reguliere spoorondergang. Met 440 meter is de totale constructie een ingrijpend nieuw element in de Hilversumse binnenstad. Met een gesloten deel van 249 meter valt de auto-onderdoorgang net niet binnen de tunnelwetgeving. De fietsersonderdoorgang die er bovenop ligt, is 50 meter lang.

De keuze voor de dubbellaags uitvoering volgt uit het ontwerptraject in 2012. Het tracé werd vastgesteld om een zo optimaal mogelijke HOV-verbinding tussen het station van Hilversum en Huizen mogelijk te maken. Aansluiting op de bestaande ontsluitingsweg, de Oosterengweg, lag voor de hand. Men ging er in die fase nog vanuit dat de kruising van de HOV-busbaan met het spoor opgelost kon worden met een enkellaags onderdoorgang, waarin auto- en fietsverkeer naast elkaar zou kunnen passeren. In de praktijk bleek er onvoldoende ruimte beschikbaar.

Projectmanager namens de provincie Noord-Holland Arend van Dijk: "Je zit daar in een drukbebouwd gebied. Aanleg van een bredere enkellaags onderdoorgang zou hebben betekend dat we een rij huizen en appartementen hadden moeten slopen. Die variant is naast de dubbellaags variant gelegd. Beide zijn technisch en financieel doorgerekend. Op basis daarvan is de dubbellaags variant gekozen. Het feit dat je daarvoor dieper moet, betekent uiteraard dat het een duurdere oplossing is. Maar de extra kosten wogen op tegen die van de enkellaags variant met sloop. De dubbellaags onderdoorgang kwam veel positiever uit die vergelijking."

Meer lezen over dit project en de manier waarop Arend samenwerkte met andere marktpartijen én de omgeving? Lees het volledige artikel in De Verdieping van het COB of hier online.

Foto
Willem de Kam
Artikel
Dit artikel is van het Centrum Ondergronds Bouwen (COB), tekst: COB/Harry Bijl