10
March
2022

25 jaar Nederland mooier maken: het verhaal van APPM

3
January
2021
Artikel
Christine van Eerd
Foto

Met mooie mensen mooie dingen doen. Dat is al 25 jaar het ideaal van APPM-oprichter Piet Brandjes. Samen met zijn kompaan Pepijn van Wijmen blikt hij terug én vooruit. Want er is nog veel te doen om Nederland nóg mooier te maken.

In 1996 hakte Brandjes de knoop door. Hij begon een eigen adviesbureau voor proces- en projectmanagement (APPM). Met als eerste hoofdkantoor het opkamertje van zijn woonboerderij. Toen Van Wijmen zich een paar maanden later aansloot, huisde APPM in een kantoortje boven een tankstation in Hoofddorp. Nu vertellen ze vanaf de zevende verdieping in het Groothandelsgebouw in Rotterdam over de essentie van het bedrijf waarmee ze Nederland mooier maken.

VVV-model

“Vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen, dat is hoe we bij APPM werken”, zegt Brandjes. “We gaan ervan uit dat je het beste presteert als je kunt doen wat je het leukste vindt.” In de praktijk betekent dit VVV-model dat APPMers hun werk inrichten zoals ze dat zelf willen. Ze krijgen én nemen alle ruimte om een idee of ambitie waar te maken. Zo werd bijvoorbeeld het werkveld water toegevoegd en zo openden collega’s kort geleden een nieuwe vestiging in Zwolle. “De 3 V’s staan niet los van elkaar”, vult Van Wijmen aan. "Het enorme verantwoordelijkheidsgevoel van APPMers komt voort uit vrijheid en vertrouwen. Betrokkenheid en eigenaarschap zitten hier diep geworteld.”

Respect

Samen halen ze herinneringen op aan de eerste opdrachten. De aanleg van een fietspad in Den Haag, waarvoor een viskraam weg moest. Een conflict dat met respect voor de ondernemer, het gemeentebestuur en de fietsers werd opgelost. Een tramlijn in Rijswijk die in opdracht van de regio werd aangelegd, maar waar de gemeente niets in zag. Hoewel aard en omvang van de klussen zijn veranderd, is de werkwijze in essentie hetzelfde, benadrukt Brandjes: “We werken met respect voor mens en omgeving.”

Stapelen

In het fysieke domein is de afgelopen 25 jaar veel veranderd. Complexe opgaven voor verstedelijking, bereikbaarheid, energietransitie, waterveiligheid en klimaatverandering zijn niet afzonderlijk aan te pakken. Lag aan het eind van de vorige eeuw de nadruk nog op groei van economie en infrastructuur, tegenwoordig gaat het vooral om verdeling van de schaarse ruimte. Dat vraagt om slim combineren en stapelen van oplossingen. Ook de mondigheid van de samenleving is fors toegenomen. In het opkamertje communiceerde Brandjes nog met een fax, inmiddels zijn social media sneller dan het geluid. Van Wijmen: “De website van een tegenstander is soms mooier dan die van het project zelf.”

Wisselwerking

APPM veranderde mee. Voorheen was APPM georganiseerd naar de primaire diensten projectmanagement en managementadvies. Nu zijn de werkvelden dominant: mobiliteit, gebiedsontwikkeling, water, energie en infrastructuur. Ook doen APPMers allang niet meer alles zelf. Van Wijmen: “Voor de multidisciplinaire opgaven werken we samen met andere bureaus. Ook de relatie met onze opdrachtgevers is veranderd. Zij zien ons steeds meer als gelijkwaardig partner.”

Visie

Even lijkt het alsof ze lijnrecht tegenover elkaar staan. “Vroeger hadden we geen visie op de inhoud”, zegt Van Wijmen. “Puur project- en procesmanagement, dat was onze niche.” Brandjes sputtert tegen: “We hadden wel degelijk een visie, maar specialiseerden ons op de manier waarop je een project moet runnen. Dat is onze corebusiness. APPMers hebben vakinhoudelijke kennis, maar verliezen zich niet in de inhoud om de doelen te bereiken.” Van Wijmen knikt, maar constateert wel een verschuiving: “Opdrachtgevers verwachten tegenwoordig ook dat we ons inhoudelijk uitspreken en helpen om een visie te creëren. We agenderen en adresseren thema’s, zoals de toekomst van het ov of de kansen van aquathermie voor de warmtetransitie.”

Bomentaal

Na een kwart eeuw zijn er nu ruim 100 APPMers en 9 vestigingen in Nederland, België en Duitsland. Die groei ging gestaag. Om in bomentaal te speken: geen kortstondige spurts van een populier, maar de duurzame groei van een eik. Van Wijmen: “We werken niet met targets, onze groei gaat organisch. Het is ook geen doel op zich, maar wel nodig om gezond te blijven. De kracht van APPM is de som van de ambities van alle collega’s. We zijn altijd bereid om elkaar te helpen, daar maakt iedereen tijd voor vrij. En daarvan profiteren onze opdrachtgevers.”

Bootjes en tenten

Ideeën voor nieuwe kansen ontstaan vaak op de jaarlijkse koersdagen. De eerste jaren klein en intiem, met zijn zessen in een bootje op de Westeinder plassen of in tentjes in de bossen. Later op buitenlandse stedentrips en dit jaar weer dichter bij huis op de Veluwe. Op een van die koersdagen werd de slogan Nederland Mooier Maken geboren. Brandjes: “Van eindeloze groei en uitputting van de aarde, moeten we het tij keren naar een wereld van geven in plaats van nemen. Naast het woord mooier gaat het in die slogan vooral om het werkwoord maken. Dat mooie maakproces, dat is de kracht van APPM. Al 25 jaar.”

Piet (links) en Pepijn (rechts)

Dit artikel verscheen in het APPM magazine, editie 33. Het hele magazine bekijken? Klik hier.

E-mail
Tel
Contactpersoon

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

E-mail
Tel

Meer lezen over hoe wij Nederland mooier maken?

Bekijk gerelateerde artikelen hieronder
No items found.
Contact