TERUG NAAR HET OVERZICHT
23
January
2020

Deelmobiliteit geeft lucht in groeiende stad - Rotterdam (IV/IV)

Foto
Artikel
Sheila Wigman

Drie steden,

Drie wijken,

Drie verschillende stadia van gebiedsontwikkeling en mobiliteit

Dit artikel is onderdeel van een reeks: eerder vertelden Bas Scholten en Theo Stauttener over hun visie op deelmobiliteit in een groeiende stad. Twee weken terug belichtten we de casus Sluisbuurt, Amsterdam en vorige week was dat de stad Utrecht.

Deze week kijken we naar één van de drie opdrachtgevers die een korte inkijk geven in hun mobiliteitsprojecten, hun uitdagingen en oplossingen. Alle drie in een andere fase: van eerste keuzes maken, een bestaand plan aanscherpen tot uitgebreid testen.

‍Dit artikel werd gepubliceerd in het APPM Magazine, najaar 2019. Je kunt het magazine hier lezen. Dit artikel vind je op pagina 91 t/m 93. Wil je ons magazine voortaan ontvangen? Laat het ons weten!

Deze week: Rotterdam

Slim reguleren op basis van pilot-ervaringen

Case: de testfase voorbij

Wie: Bart Christiaens, Fietscoördinator Gemeente Rotterdam

Wat: deelfietsenpilot

Waar: door heel Rotterdam

Vraag aan APPM: begeleid ons inhoudelijk op deelfietsengebied

Opvallend: het speelveld verandert voortdurend

Tip: werk samen met een betrouwbare aanbieder die actief handelt

Heel Rotterdam fietst, en als het aan de stad ligt ook graag op een deelfiets. “De stad groeit en we moeten efficiënt omgaan met ruimte”, vertelt Bart Christiaens. “Voor deelfietsen zijn minder voorzieningen nodig dan voor eigen fietsen. Ook past de fiets goed bij de vitale stad die we als Rotterdam willen zijn. Iedereen moet zich op een gezonde, schone, ruimte-efficiënte en veilige manier kunnen verplaatsen.”

De stad als marktmeester

Rotterdam is al sinds 2017 aan het experimenteren met deelfietsconcepten. “We werden als stad overspoeld door deelfietsaanbieders. APPM heeft ons begeleid bij de keuzes waar we voor stonden.” De stad besloot als marktmeester op te treden en gaf aanbieders alle ruimte om hun meerwaarde te laten zien.”

Van ruimte naar regulering

Inmiddels is de pilotfase voorbij en zijn er waardevolle lessen geleerd. “Als  deelfietsaanbieders als vanzelf op je afkomen draait het niet om organiseren, maar om reguleren. We zien dat we behoefte hebben aan een ‘rode knop’ voor als het mis gaat. Rondslingerende deelfietsen, bijvoorbeeld. We willen kunnen reguleren als dat aanbieders zelf niet lukt.”

Uiteindelijk heeft de stad besloten om met een vergunningstelsel te werken. “Samenwerken met betrouwbare, meedenkende aanbieders werkt het best. Een partij die actief handelt en zelf mensen op straat heeft.”

Lessen uit het buitenland

Naast deelfietsen adviseert APPM Rotterdam over alles wat op en rond het fietspad plaatsvindt. “Omdat APPM in andere grote steden en zelfs in Antwerpen werkt, leren we ook van het buitenland.” Belangrijke kennis binnen een voortdurend veranderd speelveld. Want na de fietsen, staan nu de elektrisch-step aanbieders te trappelen voor de poort van Rotterdam.

Foto
Artikel
Sheila Wigman