TERUG NAAR HET OVERZICHT
1
January
2019

Een nieuwe snelbuslijn tussen Sloterdijk en Schiphol: Een complexe puzzel

Bert
Swart
Foto
Artikel

De Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam willen een betere OV-verbinding binnen Nieuw-West en tussen de stad en de regio. Daarom komt er een nieuwe busverbinding tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol, die acht centrale plekken in Nieuw-West met elkaar verbindt, en die de huidige lijn 69 vervangt. Voor de gemeente vervult Bert Swart de rol als projectmanager.

Op zijn fiets scheurt hij door Amsterdam van afspraak naar afspraak om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en te houden.

In een snelgroeiende stad als Amsterdam, groeit het aantal reizigers natuurlijk mee. Om de toename van reizigers te kunnen verwerken, moeten bussen op drukke trajecten beter door kunnen rijden. “Met de verschillende werkzaamheden aan de Westtangent realiseren we een vervoersroute die voldoet aan hoogwaardige normen voor het openbaar vervoer. Denk hierbij aan een toename van het aantal ritten, betrouwbare vertrektijden en een snellere verbinding.”

In januari 2018 zijn de eerste werkzaamheden in Slotermeer gestart. Het grootste deel van de uitvoering vond en vindt plaats in 2018 en 2019. Het is een complex project omdat het om een lange verbindingslijn gaat, waarbij de huidige lijn 69 gewoon moeten kunnen blijven doorrijden. Daarnaast probeert het projectteam samen met de aannemer de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Het is dan ook een hele puzzel om alle verschillende deelprojecten op elkaar af te stemmen. De opgedane ervaring in andere infraprojecten, zijn doorzettingsvermogen en kennis van het werkgebied helpen Bert om dit project verder te brengen. “Ik zie het altijd als mijn taak om het grote geheel te overzien en daarmee projectteamleden en andere betrokkenen voortdurend uit te dagen. Er is natuurlijk veel vastgelegd in documenten en procedures, maar de echte voortgang boek je met gewoon gezond verstand en een goed gesprek.”

Bert
Swart
Foto
Artikel