Elektrisch rijden in Gelderland en Overijssel krijgt een enorme impuls met de aanleg van 4.500 nieuwe laadpunten in 43 gemeenten. Daarmee verviervoudigt het aantal laadpunten in de provincies. Bijzonder is dat met deze nieuwe laadinfrastructuur het grootste praktijkonderzoek ooit naar Slim Laden gedaan wordt. We willen dat elektrische auto’s zoveel mogelijk kunnen laden op duurzame energie.

Vanuit APPM werken Jeroen Veger en Harm-Jan Idema aan de uitrol van de slimme laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Jeroen Veger, die meerdere overheden bijstaat in vergelijkbare projecten: “De samenwerking tussen de provincies en 43 gemeenten zorgt voor een ongekende schaalgrootte. Met 4.500 laadpunten is deze aanbesteding voor veel marktpartijen interessant, met als gevolg dat geen bijdrage van overheden nodig is en de laadprijs voor gebruikers zeer aantrekkelijk.

 

Goedkoper en schoner laden

De grote omvang van het aantal nieuwe laadpunten heeft geleid tot de laagste kilowattuurprijs van Nederland. EV-rijders laden bij de nieuwe laadpalen voor van 15 cent per kWh. Dit is slechts een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen. Naast het aantrekkelijke laadtarief kunnen elektrische auto’s dankzij Slim Laden sneller laden wanneer duurzame energie uit zon en wind volop beschikbaar is. Bovendien laden elektrische voertuigen beter gespreid over de dag, waardoor we opstoppingen op het netwerk voorkomen. Hiermee bereiden we ons voor op de komst van miljoenen elektrische auto’s.

 

Onderzoek naar slim laden op lokale duurzame energie

Dat zoveel auto’s tegelijkertijd slim kunnen laden is uniek. We onderzoeken daarom samen met autorijders hoe dit in de praktijk werkt. De drie jaar durende praktijkproef is wereldwijd het grootste gedragsonderzoek naar slim laden. Onderdeel van de aanleg is ook dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokaal opgewekte duurzame energie door samenwerking met lokale energie coöperaties. Harm-Jan Idema: “De praktijkproef naar Slim Laden is uniek in omvang en bijzonder met zoveel partijen die daaraan meewerken. Dit onderzoek draagt zo bij aan de energietransitie, schone lucht en minder CO2 uitstoot.”

Jeroen Veger adviseerde over de uitgangspunten van de aanbesteding, waaronder de praktijkproef naar Slim Laden, de koppeling met duurzame energie, business cases, prijsstelling en de samenwerking met gemeenten. Hij gaf daarnaast leiding aan het inkoopteam en stelde de aanbestedingsdocumenten op. Op dit moment coördineert Jeroen in opdracht van ElaadNL de praktijdproef naar slim laden. Harm-Jan was in zijn rol opdrachtleider en verantwoordelijk voor de dienstverlening van APPM. Daarnaast stond hij het project bij met strategisch advies, marktkennis, business cases en ook de beoordeling en verificatie van de inschrijvingen.

Deze praktijkproef is in de media niet onopgemerkt gebleven. APPMer Harm-Jan Idema mocht onder andere een toelichting geven namens Living Lab Smart Charging en Enpuls bij onder andere Radio1 en RTV Oost. Luister het item op Radio 1.

Harm-Jan Idema
idema@appm.nl
+31 (0)6-46346024