Een verslag van Frank ten Wolde

Op 24 januari organiseerde de Mobilitätsakademie, Energie Schweiz en Swiss E Mobility het Swiss Kongress Elektromobilität. Nederland stond als gastland centraal en was o.a. vertegenwoordigd door Ambassadrice H.E. Anne Luwema. Ik was gevraagd deel te nemen aan een ronde tafel gesprek tijdens het congres om tijdens het gesprek de aanpak van Nederland te schetsen en om deel te nemen aan het netwerk diner bij de Nederlandse ambassade de dag voorafgaand aan de beurs. 

Leren van fouten maken
Zwitsers zijn van nature risicomijdend en kijken dan ook met veel verbazing naar de elektrische mobiliteitsaanpak van Nederland. Een aanpak waarin men accepteert fouten te maken als deze ten goede komen aan de duurzame mobiliteitstransitie. De aanpak van Nederland waarbij gemeenten in de lead zijn om laadinfrastructuur te plaatsen, lijkt een aanpak die voor Zwitserland kan werken. Zeer veel interesse was er dan ook over de wijze hoe APPM gemeenten begeleidt bij aanbestedingen voor laadinfra. Gevraagd is om een voorbeeld van een tender in het Engels te vertalen en deze te delen met bepaalde partijen. De gezellige avond werd met een slotwoord van dank aan alle deelnemers afgesloten.

Versnellen en vertragen
Woensdag 24 januari startte het congres om 8:00 uur. Na het welkomstwoord van Dr. Jörg Beckmann, Director Mobilitätsakademie des TCS, sprak de Nederlandse ambassadrice de zaal toe. Een mooi pleidooi volgde over de aanpak van Nederland en de groei van het aantal elektrische voertuigen. Het ochtendprogramma stond verder in het teken van de ontwikkelingen in Zwitserland met o.a. een debat tussen de auto-industrie, Auto-Scheiz (Zwitserse Rai vereniging) en enkele parlementsleden. De discussie lijkt veel op het debat in Nederland, waar de Rai vereniging niet tegen de ontwikkeling van elektrische voertuigen is, maar deze wel wenst te vertragen. Daar staat tegenover dat de politiek in Zwitserland wil versnellen en concrete doelen voor 2025 – 2030 wil afspreken.

Afhankelijk van energieleverancier
Het gebrek aan infrastructuur werkt in Zwitserland niet mee aan een versnelde transitie naar elektrisch vervoer en is koren op de molen van Auto-Scheiz. Opvallend is dat per regio de energieleverancier bepaald is en dat je als gebruiker niet kunt kiezen en dus afhankelijk bent van de energieleverancier of zij geloven in elektrische mobiliteit en laadpalen exploiteren.

Volgende stappen in elektrisch laden
Het middagdeel stond in het teken van de ontwikkeling in Nederland. Na een presentatie van Fastned, volgde een ronde tafelgesprek. Aan het ronde tafelgesprek werd de overheid vertegenwoordigd door de gemeente Rotterdam en gemeente Den Haag, de markt werd vertegenwoordigd door Fastned en APPM. Een interessante discussie volgde over de nut van publiek toegankelijke laadinfrastructuur en de rol van snelladen in het totale netwerk. Ook de rol van gemeenten hierin en hoe je dat voor elkaar kan krijgen werd besproken. Goed was het om voorbeelden uit de praktijk te kunnen geven als EV expert. Na afloop heb ik vele vragen gekregen over het opzetten van een platform voor laadinfra, open standaarden, het door mij verzonnen concessiemodel snelladen langs de snelweg en hoe je gemeenten kan bewegen te investeren in elektrische mobiliteit. Vele contactgegevens zijn uitgewisseld. En… met een handreiking van de Nederlandse ambassade om van hun netwerk gebruik te blijven maken en de ambassade in te zetten voor werkzaamheden welke bijdragen aan de energietransitie is het bezoek aan Zwitserland wat mij betreft geslaagd.