De gemeente Utrecht heeft stevige ambities voor schoon (elektrisch) vervoer: vanaf 2030 wil zij dat het volledige verkeer in de (binnen)stad zero-emissie is. Een belangrijk onderdeel daarbinnen is personenmobiliteit. Hierin wil de gemeente haar inwoners, bedrijven en bezoekers optimaal faciliteren met voldoende laadinfrastructuur. Recent is een strategisch plan voor laadinfrastructuur gepubliceerd waarin de gemeente laat zien hoe het laadnetwerk voor publieke laadinfrastructuur de komende jaren wordt uitgebreid.

Op dit moment is het nog gebruikelijk dat berijders van een elektrische auto een aanvraag voor een nieuwe laadpaal doen bij de gemeente. Met de groei naar 10.000-en elektrische auto’s in de gemeente Utrecht is deze aanpak niet houdbaar. De gemeente wil toe naar een optimaal laadnetwerk met laadzekerheid voor de elektrische rijders in de stad.

Zekerheid van een laadoplossing in de buurt
APPM’ers Jeroen van der Hoeven en Harm-Jan Idema adviseren de gemeente bij de uitwerking en realisatie van deze nieuwe en vooruitstrevende aanpak. Harm-Jan vertelt: “Op basis van het gebruik van de laadpunten weten we waar de knelpunten in het huidige laadnetwerk ontstaan en wanneer nieuwe plaatsing nodig is. In een nieuwe aanbesteding dagen we marktpartijen uit om te zorgen dat die knelpunten niet ontstaan. Dat zorgt ervoor dat in elke buurt een optimaal netwerk van laadpunten beschikbaar komt en e-rijders met zekerheid kunnen laden zonder een aanvraag voor een nieuw laadpunt te doen.” De nieuwe aanpak zorgt ervoor dat de voorspelbaarheid toeneemt en elektrische rijders zeker zijn van een laadoplossing in de buurt. Daarbij verkent de gemeente ook de mogelijkheden om een deel van de laadbehoefte in te kunnen vullen met laadpunten bij bedrijven of met snelladen. Harm-Jan: “Het gebruiksgemak en klanttevredenheid van de elektrische rijder staat hierbij echter altijd voorop.” Zo is Utrecht op weg naar een nieuw toonaangevend praktijkvoorbeeld voor de opschaling van laadinfrastructuur.