Het slim laden van elektrische auto’s maakt elektrisch rijden nog schoner en voordeliger. Dat blijkt uit onderzoek van APPM en CE Delft dat is uitgevoerd in opdracht van Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) dat op dinsdag 12 maart is aangeboden aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Voor het eerst is onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van slim laden.

De CO2 uitstoot bij het opladen van elektrische auto’s kan tot 20% verder worden beperkt door elektrische auto’s te laden als duurzame energie beschikbaar is. Dat levert elektrische rijders bovendien een financieel voordeel tot € 50 per jaar. Belangrijk is om rekening te houden met de beschikbare capaciteit op het net. Zo duurzaam mogelijk laden levert de meeste CO2 reductie, maar betekent ook meer pieken op het elektriciteitsnet. Rekening houden met de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet kan de piekvraag juist beperken, ten opzichte van ongestuurd laden.

Slim laden
Slim laden maakt het mogelijk om binnen de periode dat een elektrische auto is aangesloten op een laadpunt het moment van het laden te verschuiven. De elektrische rijder kan daardoor laden op energie uit zon en wind, als de energieprijzen laag zijn en het niet druk is op het net.

Harm-Jan Idema, managing consultant elektrisch vervoer bij APPM: “Slim laden blijkt een ‘no regret’ bij de introductie van elektrisch rijden. Het maakt elektrisch rijden nog schoner en voordeliger. We verwachten dat een dynamische vorm van slim laden nog meer voordelen heeft, door vraag en aanbod van energie optimaal op elkaar af te stemmen. Ongewenste effecten zoals pieken op het net worden dan ook vermeden. Voor implementatie is juiste samenwerking tussen alle betrokken partijen belangrijk, zodat een elektrische rijder ook weet wat hij of zij kan verwachten.”

Het onderzoek is uitgevoerd vanuit de uitgangspunten voor 2030 uit de hoofdlijnen van het klimaatakkoord (juli 2018). Daarbij is nauw samengewerkt met ElaadNL en de Hogeschool van Amsterdam die simulatiemodellen ontwikkelen om het laadgedrag van elektrische rijders te analyseren en simuleren. Download het onderzoek om alle resultaten in te zien. Voor vragen kun je contact opnemen met Harm-Jan Idema via idema@appm.nl.