Blue Boat Company is de eerste rederij ter wereld die zijn elektrische rondvaartboten oplaadt met een slimme snellader die werkt met Mode 4 snellaadtechniek en het Open Smart Charging Protocol (OSCP). In mei werd het snellaadstation in gebruik genomen. Wat directeur Ramón van der Storm en Matthijs Kok van APPM betreft, gaat het snelladen de hele hoofdstad veroveren. Matthijs zet daarvoor een transitieagenda op. Ramón: “Naar een snellaadnetwerk niet alleen voor alle rondvaartboten, maar ook voor andere modaliteiten zoals taxi’s, vrachtwagens en bussen.”

snellaadnetwerk

De laadtechniek is afkomstig uit de auto-industrie, die wat elektrische aandrijving betreft, voorligt op de scheepvaart. Matthijs: “Het slimme zit ‘m in het feit dat het een open en veilig systeem is. Verrekening achteraf is mogelijk, waardoor verschillende typen afnemers en gebruikers met hun vaar- of voertuigen er gebruik van kunnen maken. Ook de verdeling van de stroom is slim. Als je nu meerdere boten tegelijk aan één steiger zou opladen, slaan de stoppen door. Met de slimme snellaadtechniek wordt het vermogen over de elektrische rondvaartboten verdeeld.”

Juiste combinatie
Matthijs kwam op het idee de expertise uit de automotive naar de scheepvaart te vertalen, toen hij in Helmond werkte aan een onderzoek naar het elektrificeren van stadsbussen. “Heliox, leverancier van snellaadpalen, was een van de partners in het project. Heliox heeft weer connecties met Allego, een dienstverlener op het gebied van elektrisch laden. Daarmee had ik de juiste combinatie van diensten en expertise gevonden. Samen met hen stapte ik naar Blue Boat Company, omdat ze daar al een tijd elektrisch varen.”

Meerdere modaliteiten
Directeur Ramón van der Storm was in 2007 de eerste in de hoofdstad die met grote rondvaartboten elektrisch ging varen. Hij had meteen oren naar het voorstel van Matthijs: “Ik heb nu tien uur nodig om een boot te laden. Al die tijd ligt hij voor Pampus. Met de snellader gaat dat in twee uur.” Ook het idee een transitieagenda op te zetten wordt door hem omarmd. “De gemeente wil in 2025 alleen nog maar elektrische rondvaartboten in de stad hebben.

We moeten nu dus de stappen zetten naar een stedelijk snellaadnetwerk. Daar kunnen alle rederijen gebruik van maken, maar ook andere modaliteiten. Zodra de huidige taxi’s geschikt zijn voor Mode 4, kunnen die er ook stroom van aftappen. Die gezamenlijkheid is een kans. Wat hebben we eraan als iedereen zijn eigen systeem ontwikkelt en we niet bij elkaar kunnen laden? Laadinfrastructuur ontwikkelen kost veel geld, als we het samen aanpakken is het altijd goedkoper.”

Frisdenkers
Matthijs is nu via interviews het speelveld aan het inventariseren. Het doel is om met een groep koplopers een gemeenschappelijk transitiepad te ontwikkelen naar zero emissie rondvaart. “Ik praat met verschillende partijen, waaronder
Blue Boot Company, en verder onder meer met de gemeente Amsterdam en Waternet. Met frisdenkers, want dat zijn de mensen die je nodig heb om een beweging op gang te brengen. Mensen die de stad verder willen helpen en die niet in hun eigen belang blijven zitten.” Hij stelt zich een living lab voor: de rondvaart van de toekomst.

Ramón gaat in de loop van het jaar meerdere boten ombouwen voor het nieuwe laadsysteem. “Uiteindelijk willen we allemaal schoon door het UNESCO-werelderfgoed varen. Met de huidige techniek is dat mogelijk.”

Op weg naar een hoofdstedelijk snellaadnetwerk verscheen in de APPM Nieuwsbrief Nr. 22 – Zomer 2015