Op Thanksgiving, 24 november, was het weer zover. Een volkomen verkeersinfarct in Los Angeles. Niet dat ze daar niks gewend zijn. Highway 405 wordt in de volksmond ook wel 4 a 5 genoemd, verwijzend naar het aantal uur dat je er gemiddeld doorbrengt. Het sprookje van de ‘city of highways’ is veranderd in een nachtmerrie. Als ergens duidelijk is geworden dat de weg naar alsmaar meer asfalt doodloopt, is dat wel in Los Angeles. In november stemde de bevolking per referendum in met een belastingverhoging voor beter openbaar vervoer: dat levert het plaatselijk openbaar vervoersbedrijf $ 3,5 miljard per jaar op. Daarmee komt de weg vrij voor een transformatie van mobiliteit.

Met de toegenomen filelast en de verkiezingen in aantocht, staat ondertussen in Nederland de roep om meer asfalt weer hoog op de agenda. Maar doorgaan met asfalteren biedt geen oplossing. De roep om meer asfalt is een verkeerde reflex en sluit niet aan op de economische groei van onze steden. We staan aan de vooravond van een transformatie van onze mobiliteit, waarin keuzes maken en slim combineren van cruciaal belang zijn, betogen Pepijn van Wijmen (directeur APPM) en Bas Govers (topadviseur bij Goudappel Coffeng). Lees het volledige artikel uit het Financiële Dagblad over de transformatie van mobiliteit van zaterdag 17 december.