Bron: Noordhollands Dagblad
Beeld: Provincie Noord-Holland

Veiliger en vlotter reizen door de tijd, met oog voor de historie van de Westfriesedijk. Dat gevoel wil de provincie Noord-Holland weggebruikers meegeven met de aanleg van twee rotonden en een bijzondere fietsbrug. De provinciale weg N239, deels door de gemeenten Hollands Kroon en Opmeer, ondergaat een ware metamorfose. APPMer Jean de Nijs is projectleider van deze mooie en respectvolle inpassing van nieuwe Infrastructuur in het bestaande historische landschap van Westfriesland.

Jean: “Door extra aandacht te geven aan het cultuur historisch karakter van deze omgeving, krijg je juist extra draagvlak en enthousiasme in plaats van weerstand.” Naast de rotonden komt er een speciale fietsersbrug over de Ringsloot. Deze komt tussen beide rotonden en is gescheiden van het autoverkeer.

Doorsnijden
Qua functie en vormgeving wijken de rotonden niet wezenlijk af van bestaande varianten. Minder ongevallen en meer doorstroming blijft de voornaamste aanleiding. Bijzonder daarentegen is de uitvoering. Op gepaste afstand van het weggedeelte is op strategische plaatsen cortentstaal in het dijklichaam aangebracht. ,,Dat hebben we gedaan om de dijk landschappelijk te accentueren’’, aldus Jean de Nijs. “Dat effect bereik je het beste met dit staal, dat bruin en een beetje roestig oogt. Als je kijkt naar de situatie bij Aartswoud, dan zie je dat we daar de dijk doorsnijden. Dat willen we ook benadrukken met het gebruik van cortentstaal. In het algemeen willen we in beide gevallen een duidelijke verbinding leggen met de dijk. Die is van grote historische betekenis. We willen op bepaalde plaatsen ook oude poldernamen in het staal stansen.

Zo slank mogelijk
Ook de gescheiden fietsbrug betekent straks een significante verbetering voor wielrijders en autoverkeer. In de huidige situatie liggen beide verkeersstromen dicht tegen elkaar. Met de nieuwe overspanning wil de provincie die duidelijk scheiden. Dat resulteert in een slanke moderne brug, die leunt op ranke pijlers in het water. “Deze fietsbrug willen we zo slank mogelijk houden om de dijk zoveel mogelijk intact te laten’’, aldus De Nijs.

Lees het volledige artikel op noordhollandsdagblad.nl