Urban Design London organiseerde een conferentie over ‘Planning for the short journey’. Onze APPM-collega Erik Tetteroo verzorgde een keynote met de titel ‘HOD, planning the cycling region’. Op deze conferentie bespraken de deelnemers, vooral professionals uit London Boroughs en Transport for London, hoe (stedelijke) planning kan helpen om actieve mobiliteit meer te stimuleren.
Erik Tetteroo presenteerde zijn HOD concept, een afkorting voor Hybrid (bike-train) Oriented Development. HOD biedt de perfecte omstandigheden voor duurzame stadsplanning, omdat het de snelheid en het grote bereik van de trein combineert met de deur-tot-deur flexibiliteit van de fiets. Het kan worden beschouwd als een Nederlandse versie van TOD. Forenzen kunnen veel grotere afstanden overbruggen per fiets dan te voet, waardoor het bereik van treinstations tot 15 keer groter wordt. In het Londense systeem van PTAL komen veel ‘witte vlekken’ op de kaart door dit grotere bereik beschikbaar voor woningbouwontwikkeling. Erik maakte een schetsmatige opzet van het toekomstige planningsconcept voor Londen. Focus op fietsen en wandelen in de binnenstad, optimaliseer de (light)railverbindingen met de buitenwijken en introduceer ‘HOD’-hubs om reizigers toegang te geven tot (gedeelde) fietsen. Dit zorgt ook voor een duurzame oplossing voor nieuwe woningbouw in de buurt van treinstations.