4500 nieuwe laadpunten in Gelderland en Overijssel

Elektrisch rijden in Gelderland en Overijssel krijgt een enorme impuls met de aanleg van 4500 nieuwe laadpunten in 43 gemeenten. Daarmee verviervoudigt het aantal laadpunten in de provincies. Bijzonder is dat met deze nieuwe laadinfrastructuur het grootste praktijkonderzoek ooit naar Slim Laden gedaan wordt. We onderzoeken hoe elektrische auto’s zoveel mogelijk kunnen laden op duurzame energie.

APPM’ers Jeroen Veger en Harm-Jan Idema waren nauw betrokken bij deze aanbesteding en de praktijkproef. De volgende animatie legt het project en de praktijkproef in minder dan een minuut uit.

Meer duurzame energie, minder CO2 uitstoot dankzij elektrisch vervoer
Dankzij Slim Laden kunnen elektrische auto’s sneller laden als duurzame energie uit zon en wind volop beschikbaar is. Bovendien laden elektrische voertuigen beter gespreid over de dag, waardoor we opstoppingen op het netwerk voorkomen. Hiermee bereiden we ons voor op de komst van miljoenen elektrische auto’s. Harm-Jan Idema: “De praktijkproef naar Slim Laden is uniek in omvang en bijzonder met zoveel partijen die daaraan meewerken. Dit onderzoek draagt zo bij aan de energietransitie, schone lucht en minder CO2 uitstoot.”

We onderzoeken samen met autorijders hoe dit in de praktijk werkt. De drie jaar durende praktijkproef is wereldwijd het grootste gedragsonderzoek naar slim laden. Onderdeel van de aanleg is ook dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokaal opgewekte duurzame energie door samenwerking met lokale energie coöperaties.

Laagste prijs voor elektrisch rijden
De grote omvang van het aantal nieuwe laadpunten heeft geleid tot de laagste prijs van Nederland van 15 cent per kWh. De elektrische rijder betaalt per gereden kilometer een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen.

Jeroen Veger, die meerdere overheden bij staat in vergelijkbare projecten: “De samenwerking tussen de provincies en 43 gemeenten zorgt voor een ongekende schaalgrootte. Met 4.500 laadpunten is deze aanbesteding voor veel marktpartijen interessant, met als gevolg dat geen bijdrage van overheden nodig is en de laadprijs voor gebruikers zeer aantrekkelijk.

Deze praktijkproef is in de media niet onopgemerkt gebleven. APPMer Harm-Jan Idema mocht onder andere een toelichting geven namens Living Lab Smart Charging en Enpuls bij onder andere Radio1 en RTV Oost. Luister het item op Radio 1.