In navolging van eerdere opdrachten voor de gemeente Teheran heeft APPM-er Jeroen van der Hoeven een werkbezoek langs vijf Iraanse steden gemaakt. Dit deed hij samen met Sustainable Solutions en met ondersteuning van de Dutch Cycling Embassy en wederzijdse ambassades. De steden Mashad, Tabriz, Yazd, Karaj en Qazvin zijn stuk voor stuk metropolen met een fors congestie probleem, oftewel een sterke concentratie van mensen, bedrijven en verkeersactiviteiten. Mede daardoor hebben de steden een ernstig vervuilde lucht. Een masterplan fiets als onderdeel van een bredere mobiliteitsstrategie is een krachtige methode om deze problemen aan te pakken.

Duurzamer mobiliteitsbeleid
Jeroen van der Hoeven, Dirk de Jager (Sustainable Solutions) en onze Iraanse partner (ofwel het Netherlands Bicycle Partnerschip) verzorgden inspirerende workshops voor 30-150 mensen per stad om de kansen voor de fiets als dagelijks vervoersmiddel in Iran te verkennen. Bovendien zijn  concretere gesprekken gevoerd met burgemeesters, wethouders en progressieve ambtenaren. De conclusie? Iraanse steden lijken klaar voor een paradigma shift en af te stappen van zuiver auto gestuurd beleid naar een meer duurzaam mobiliteitsbeleid.

Nederlandse expertise
In de workshops en gesprekken was de passie, moed en visie die daarvoor nodig merkbaar. De eerste stappen buiten zijn al gezet. Een aantal steden heeft vrije fietspaden gerealiseerd en daarnaast bevinden zich in een paar steden bikesharing stations. Voor de grote sprong voorwaarts zien de Iraanse mobiliteitsexperts het inzetten van Nederlandse expertise als essentieel. Het ontwikkelen van een goed verbonden fietsnetwerk en het motiveren van mensen om daadwerkelijk te gaan fietsen is nodig voor de doorbraak van de fiets en daarmee een duurzamer mobiliteitsbeleid in Iran.