Jacco van der Burg, manager business development bij technisch dienstverlener Cofely, droomt ervan om samen met mensen als collega Bart Jan Merkx (projectleider elektrisch vervoer) en APPM’ers Mark van Kerkhof en Harm-Jan Idema aan de slag te gaan om de Nederlandse energie- en mobiliteitsrevolutie te ontketenen. Het gesprek met deze heren bijwonen lijkt alsof je aanwezig bent bij de voorbereiding van “een staatsgreep”. Op een positieve manier dan. Het enthousiasme spat ervan af. Jacco: ‘We hebben namelijk goud in handen, maar we moeten de “first followers” vinden en in beweging krijgen om dat goud echt te delven.’

Zelfrijdende auto
Waar het precies om gaat? Jacco:‘Het gaat om mooie, leefbare steden. Dat kan door onze mobiliteit slimmer te organiseren en energie beter te ontsluiten. Nu staan auto’s 95% van de tijd stil. Bovendien leggen we steeds meer wegen aan voor een paar piekmomenten per dag. Met de zelfrijdende auto is dat volstrekt overbodig.’ Dat die zelfrijdende auto niet zo ver weg is, blijkt wel uit een bericht van Tesla half oktober 2015. Exemplaren van de elektrische model S worden uitgerust met software waarmee de auto’s grotendeels autonoom kunnen rijden op de snelweg.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bracht rond diezelfde tijd een studie uit, waarin het de spectaculaire gevolgen beschrijft van de zelfrijdende auto. Jacco: ‘Wij noemen het de ontwikkeling van het fysieke internet. Verplaatsingen en transport zijn geen probleem meer. Auto’s worden voortdurend gebruikt, waardoor je er veel minder nodig hebt. Bovendien heb je geen OV-systeem meer nodig. En meer mensen kunnen gaan reizen, omdat je geen rijbewijs meer nodig hebt.’

Energie
Mark van Kerkhof ziet dezelfde mogelijkheden met energie. ‘Ook daar hebben we een netwerk dat niet efficiënt wordt benut. Energie en mobiliteit zijn bovendien veel dichter bij elkaar te brengen. Je ziet dat al met de Vehicle-to-Grid-concepten, waarmee elektrische auto’s zorg kunnen dragen voor de energievoorziening van woningen.’

Harm-Jan vult hem aan: ‘Centrale opwekking raakt uit. Opwekking en gebruik van energie gaan steeds dichter bij elkaar plaatsvinden. Dat zorgt voor minder verliezen en een hogere efficiency.’ Jacco: ‘Het opwekken en het transport van energie zijn nu niet efficiënt. Straks is energie geen probleem meer. Over pakweg 15 jaar zitten we in die nieuwe situatie met de zelfrijdende auto’s.’ Ook Mark ziet onbegrensde mogelijkheden voor de zelfrijdende auto. ‘Nu steken we bijvoorbeeld in Zeeland handenvol geld in acties om bepaalde doelgroepen buiten de spits van Illustratie LAVA/Fraunhofer IAO openbaar vervoer te voorzien. Dat hoeft allemaal niet meer als de zelfrijdende auto op elk gewenst moment kan komen voorrijden.’

Goederenvervoer
Niet alleen voor het vervoer van personen, ook voor het vervoer van goederen zijn de mogelijkheden gigantisch. Jacco: ‘We gaan dus van lage-snelheid-transport naar hoge-snelheid-transport. Er is al een buizensysteem bedacht waarmee goederen met enkele duizenden kilometers per uur kunnen worden getransporteerd. Een pakket is dan binnen enkele minuten in Rome afgeleverd. Transport per buis is 32x efficiënter. Technisch en fysiek zijn er geen beperkingen. Afstand is geen probleem meer, dit is echt een enorme revolutie.’

Nederland Veranderland
Mark: ‘Ik gun Nederland dat we dit gaan doen. Dat we ons wereldwijd als koploper profileren. Nederland Veranderland, de transportdelta! We weten dat het kan, het gaat nu om het doen. Dat vraagt om leiderschap. Dat zie ik momenteel meer bij het bedrijfsleven dan bij de politiek. Het huidige Deltaprogramma op watergebied is een succes onder andere omdat we een a-politieke deltacommissaris hebben. Laten we ook een krachtige energiedeltacommissaris benoemen.’

Jacco: ‘We moeten een strategische alliantie bouwen. Op zoek gaan naar de “first followers”, mensen die een netwerk hebben, invloed hebben en warm voor dit idee zijn te maken. En we moeten aan crowdfunding voor deze revolutie doen. Iedereen moet kunnen deelnemen. Ik zie het als mijn burgerplicht om hier iets mee te doen!’

Aan de vooravond van een energierevolutie: “We hebben goud in handen” verscheen in de APPM Nieuwsbrief Voorjaar 2016